Przegląd Podatku Dochodowego nr 23 (383) z dnia 1.12.2014
Brak logo na próbkach towarów wręczanych kontrahentom a koszty podatkowe - wyrok NSA
Do kosztów podatkowych można zaliczyć wydatki na próbki towarów wręczanych kontrahentom, ale tylko jeśli zawierają one logo podatnika. |
Tak wynika z wyroku NSA z 1 października 2014 r., sygn. akt II FSK 2463/12.
Sprawa dotyczyła spółki, która przekazywała kontrahentom i klientom próbki towarów sanitarnych. Część z nich wytwarzała sama, inne kupowała. Spółka we wniosku o wydanie interpretacji spytała, czy wydatki związane z zakupem i wyprodukowaniem towarów wydawanych kontrahentom w celach reklamowych są kosztami uzyskania przychodów? W ocenie spółki wydatki te są kosztem uzyskania przychodów.
Organ podatkowy zajął jednak odmienne stanowisko. Uznał, że przekazywanie przedmiotowych wyrobów nie zmierza do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, czy poznania cech jakościowych oferowanych przez spółkę wyrobów, ich zalet technicznych. W efekcie nie wpływa to na zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez spółkę towarami i tym samym nie może wpływać na zwiększenie jej przychodów. W konsekwencji, zdaniem organu podatkowego, wydatki związane z zakupem towarów (wyrobów sanitarnych) wydawanych kontrahentom jako próbki - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów stosownie do treści art. 15 ust. 1 updop.
Spółka wniosła skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, który zgodził się ze stanowiskiem organu podatkowego. W uzasadnieniu sąd ten podkreślił, że spółka rozdaje produkty, które w żaden sposób jednoznacznie się z nią nie kojarzą - nie są opatrzone jej logo, a czasem nawet widnieją na nich oznaczenia innych firm (producentów próbek). Wobec tego uznał, że w tym przypadku nie chodzi o koszty reklamy, ale reprezentacji, a te nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych, o czym stanowi art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Stanowisko niekorzystne dla spółki podtrzymał NSA. Jego zdaniem opis stanu faktycznego przedstawiony przez spółkę we wniosku o interpretację indywidualną nie wskazuje, w jaki sposób - i czy w ogóle - wręczane przez spółkę towary mają ją reklamować i w ten sposób zmierzać do osiągnięcia przez nią przychodu. Brak oznakowania wyrobów logo spółki wyklucza możliwość uznania, że towary zakupiono w celach reklamowych. W tej sytuacji NSA zgodził się z oceną sądu pierwszej instancji, że działanie spółki polegające na przekazywaniu kontrahentom gratisów nieoznakowanych jej logo nie ma na celu reklamowania spółki, ale podnosi jej prestiż i utrwala jej dobry wizerunek w oczach kontrahentów. A wydatki poniesione na reprezentację, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie są kosztem uzyskania przychodów.
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|