podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 23 (383) z dnia 1.12.2014

Brak logo na próbkach towarów wręczanych kontrahentom a koszty podatkowe - wyrok NSA

Do kosztów podatkowych można zaliczyć wydatki na próbki towarów wręczanych kontrahentom, ale tylko jeśli zawierają one logo podatnika.

Tak wynika z wyroku NSA z 1 października 2014 r., sygn. akt II FSK 2463/12.

Sprawa dotyczyła spółki, która przekazywała kontrahentom i klientom próbki towarów sanitarnych. Część z nich wytwarzała sama, inne kupowała. Spółka we wniosku o wydanie interpretacji spytała, czy wydatki związane z zakupem i wyprodukowaniem towarów wydawanych kontrahentom w celach reklamowych są kosztami uzyskania przychodów? W ocenie spółki wydatki te są kosztem uzyskania przychodów.

Organ podatkowy zajął jednak odmienne stanowisko. Uznał, że przekazywanie przedmiotowych wyrobów nie zmierza do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, czy poznania cech jakościowych oferowanych przez spółkę wyrobów, ich zalet technicznych. W efekcie nie wpływa to na zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez spółkę towarami i tym samym nie może wpływać na zwiększenie jej przychodów. W konsekwencji, zdaniem organu podatkowego, wydatki związane z zakupem towarów (wyrobów sanitarnych) wydawanych kontrahentom jako próbki - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów stosownie do treści art. 15 ust. 1 updop.

Spółka wniosła skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, który zgodził się ze stanowiskiem organu podatkowego. W uzasadnieniu sąd ten podkreślił, że spółka rozdaje produkty, które w żaden sposób jednoznacznie się z nią nie kojarzą - nie są opatrzone jej logo, a czasem nawet widnieją na nich oznaczenia innych firm (producentów próbek). Wobec tego uznał, że w tym przypadku nie chodzi o koszty reklamy, ale reprezentacji, a te nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych, o czym stanowi art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Stanowisko niekorzystne dla spółki podtrzymał NSA. Jego zdaniem opis stanu faktycznego przedstawiony przez spółkę we wniosku o interpretację indywidualną nie wskazuje, w jaki sposób - i czy w ogóle - wręczane przez spółkę towary mają ją reklamować i w ten sposób zmierzać do osiągnięcia przez nią przychodu. Brak oznakowania wyrobów logo spółki wyklucza możliwość uznania, że towary zakupiono w celach reklamowych. W tej sytuacji NSA zgodził się z oceną sądu pierwszej instancji, że działanie spółki polegające na przekazywaniu kontrahentom gratisów nieoznakowanych jej logo nie ma na celu reklamowania spółki, ale podnosi jej prestiż i utrwala jej dobry wizerunek w oczach kontrahentów. A wydatki poniesione na reprezentację, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie są kosztem uzyskania przychodów.

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.