Gazeta Podatkowa nr 86 (1440) z dnia 26.10.2017
Bon do SPA dla kontrahenta a koszty podatkowe
Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą zamierza podarować kontrahentowi bon do SPA. Czy wydatek poniesiony na taki zakup może być kosztem uzyskania przychodów?
Wręczanie prezentów kontrahentom może mieć wpływ na stworzenie pozytywnych relacji z partnerami biznesowymi i zwiększenie współpracy między nimi. W konsekwencji ponoszone w tym celu wydatki mogą mieć związek z uzyskiwanymi przez przedsiębiorcę przychodami lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie wydatki spełniające powyższe przesłanki podatnik może zaliczyć do kosztów podatkowych. Ustawodawca bowiem na mocy art. 23 ustawy o pdof wyłączył niektóre firmowe wydatki z kosztów uzyskania przychodów. Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof do wydatków niestanowiących kosztów podatkowych zalicza się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wręczając prezent kontrahentowi, konieczne jest ustalenie, czy wydatek na jego nabycie ma na celu promowanie firmy bądź jej wyrobów (usług), czy też ma charakter reprezentacyjny.
W praktyce zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą za reprezentację uważa się każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych klientów podjęte w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Reprezentacja to działanie przedsiębiorcy mające na celu wykreowanie jego pozytywnego wizerunku na zewnątrz. Bez znaczenia pozostaje tu kwestia wystawności i okazałości.
Za reklamę na gruncie podatku dochodowego uznaje się natomiast ogół działań podatnika zmierzających do rozpowszechniania informacji o firmie, zaletach jej towarów bądź usług. Reklama może być realizowana za pomocą różnych środków (metod) oddziaływania na odbiorców, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy.
Wydatki na reklamę są kosztem podatkowym, natomiast wydatki na reprezentację nie podlegają rozliczeniu w kosztach uzyskania przychodów.
W wydaniu kontrahentowi bonu do SPA trudno dopatrzyć się celów reklamowych. Działanie to nosi znamiona reprezentacji, ma bowiem na celu stworzenie korzystnego wizerunku przedsiębiorcy na zewnątrz i budowanie jego prestiżu. Stąd wydatek poniesiony na wskazany cel stanowi koszt reprezentacji wyłączony z kosztów podatkowych.
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|