Przegląd Podatku Dochodowego nr 20 (572) z dnia 20.10.2022
Nie każda akcja promocyjna to reprezentacja - wyrok NSA
Akcje promocyjne, których celem jest dostarczenie potencjalnym nabywcom informacji o sprzedawanych towarach, ich zaletach, stanowiące zachętę do nabywania towarów nie mają znamion reprezentacji. W związku z tym poniesione na te cele wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. |
Tak wynika z wyroku NSA z 3 czerwca 2022 r., sygn. akt II FSK 2511/19.
Spółka z o.o. jest autoryzowanym dealerem samochodów, regularnie wprowadza do sprzedaży nowe ich modele. Partycypuje w kosztach działań promocyjnych, w ramach których organizowane są spotkania z klientami mające na celu reklamę nowych aut. Formą tych działań jest akademia jazdy, która jest całodniowym szkoleniem polegającym na ćwiczeniach z doskonalenia techniki jazdy samochodami oferowanymi przez spółkę pod okiem instruktorów na uprzednio przygotowanej trasie oraz w profesjonalnych ośrodkach doskonalenia techniki jazdy w Polsce. To pozwala na zaznajomienie się z możliwościami bezpiecznej jazdy samochodami oferowanymi przez spółkę. Organizowane są również wizyty w fabryce samochodów, połączone z wizytą w muzeum marki. Mają one przybliżyć potencjalnym nabywcom samochodów historię marki i produkcji samochodów oferowanych przez spółkę, rozwiązania techniczne stosowne w samochodach oferowanych do sprzedaży oraz produkcję samochodów obecnie.
Spółka zapytała organ podatkowy, czy jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych wydatków ponoszonych na spotkania z klientami?
W ocenie organu interpretacyjnego wydatki, które ponosi spółka w związku ze szkoleniami w akademii jazdy oraz wydatki związane z wizytami w fabryce samochodów połączone z wizytą w muzeum marki, noszą znamiona reprezentacji. Przez organizowanie tych wydarzeń spółka kreuje swój wizerunek, tworzy wśród wybranych kontrahentów wrażenie podmiotu profesjonalnego, partnera biznesowego godnego zaufania, kształtuje prestiż i pozytywne postrzeganie swojej firmy przez klientów.
Wprawdzie wydarzeniom tym nie brakuje również cech reklamy, lecz jednak całokształt tych działań oraz ich charakter ma przede wszystkim na celu budowanie pozytywnej relacji z partnerami handlowymi. Dlatego koszty opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej działań promocyjnych podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Przepis ten stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Dla Prenumeratorów GOFIN | |
Baza orzeczeń wydawanych m.in. przez sądy administracyjne dostępna w serwisie www.orzecznictwo.gofin.pl |
WSA, do którego spółka wniosła skargę, podzielił stanowisko organu interpretacyjnego, że wydatki, które skarżąca spółka ponosi w związku ze szkoleniami w akademii jazdy oraz wizytami w fabryce samochodów, są wydatkami, których dominującym celem jest stworzenie pozytywnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy i prowadzonej działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z klientami. W rezultacie wydatki te na podstawie powołanego art. 16 ust. 1 pkt 28 updop nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jednak NSA po rozpoznaniu skargi kasacyjnej orzekł, że jest ona częściowo zasadna. Za nieprawidłowe uznał stanowisko sądu pierwszej instancji, według którego wydatki ponoszone na organizację tzw. akademii jazdy noszą znamiona kosztów reprezentacji. Opisane we wniosku o wydanie interpretacji wydatki związane z kosztami uczestnictwa klientów w akademii jazdy mają znamiona wydatków, których celem jest dostarczenie potencjalnym nabywcom informacji o samochodach oferowanych przez skarżącą spółkę do sprzedaży. Informacje te mają wykazać zalety tych samochodów i stanowić zachętę do ich nabycia. W trakcie akademii jazdy klienci mogą zapoznać się z własnościami technicznymi samochodów, odbywać nimi jazdy, w tym także w terenie. Okoliczności te stanowią przesłankę do sformułowania oceny, że celem omawianych działań jest stworzenie u potencjalnych nabywców pozytywnego obrazu konkretnych towarów handlowych oferowanych do sprzedaży, a nie pozytywnego wizerunku firmy sprzedawcy. Z tych powodów NSA stwierdził, że wydatki związane z udziałem potencjalnych nabywców samochodów w akademii jazdy nie stanowią wydatków na reprezentację, które są objęte zakresem przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Natomiast za prawidłową uznał ocenę prawną sformułowaną przez sąd pierwszej instancji w odniesieniu do kosztów wizyt klientów skarżącej spółki w fabryce samochodów. Istotnym elementem tych wizyt było zwiedzanie muzeum firmy i poznawanie historii marki, które nie są związane z konkretnymi wyrobami kontrahenta skarżącej spółki, lecz historią jego funkcjonowania jako podmiotu gospodarczego oraz ogólnym dorobkiem technicznym w zakresie produkcji samochodów. Cele te dotyczą w większym stopniu ogólnego wizerunku kontrahenta skarżącej (producenta samochodów), a nie produkowanych przez niego wyrobów, które sprzedaje skarżąca spółka. Cechy wizerunkowe omawianego wydatku, które znacząco przeważają nad związkiem tego wydatku z konkretnymi towarami handlowymi sprzedawanymi przez skarżącą spółkę, uzasadniają zawartą w zaskarżonym wyroku ocenę, że wydatek ten objęty jest zakresem art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|