Serwis Podatkowy nr 5 (257) z dnia 10.05.2017
Organizacja bankietu a koszty reprezentacji
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 lutego 2017 r., nr 2461-IBPB-1-2.4510.1012.2016.1.MS)
"(...) Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zleciła kompleksową organizację bankietu (imprezy), której głównymi celami było podsumowanie wyników działalności Spółki, podziękowanie za współpracę kontrahentom Spółki oraz pracownikom, umacnianie relacji biznesowych z kontrahentami, a także reklama Spółki. Uczestnikami bankietu byli przede wszystkim zaproszeni kontrahenci oraz pracownicy Spółki, a także inni goście (w tym przedstawiciele instytucji państwowych, samorządów oraz mediów). Zadaniem uczestniczących w bankiecie pracowników była obsługa bankietu, spotkanie z kontrahentami, rozmowy biznesowe oraz towarzyszenie zaproszonym kontrahentom w trakcie bankietu. Pracownicy, którzy uczestniczyli w bankiecie wykonywali na polecenie pracodawcy powierzone im obowiązki służbowe. W związku z powyższym Spółka poniosła szereg wydatków, w tym m.in. koszty:
- wynajmu obiektu (sala bankietowa, foyer bankietowe, garderoby dla artystów),
- cateringu (w tym: uroczysta serwowana kolacja, bufet, dodatkowa ciepła kolacja, kucharz, drink powitalny, szampany, dekoracje stołów i bufetów, logistyka cateringu - transport, obsługa kelnerska);
- impresariatu artystycznego (w tym: DJ, oprawa muzyczna, konferansjer);
- koncertu (w tym: koncert zespołów muzycznych, koszty dodatkowe zespołów);
- atrakcji (bary, obsługa barmańska, logistyka barów);
- multimediów, techniki (w tym: technika z ekranami);
- komunikacji, obsługi, dodatków (w tym: hostessy, tablety wraz z programem, tabliczki - przypinki z logo Spółki, zaproszenia, przygotowanie i koordynacja listy gości, palarnia, fotograf, obsługa techniczna, transport obsługi, wyżywienie i noclegi dla obsługi, transport techniczny, ochrona dla zespołu muzycznego, parkingowi, obsługa do logistyki gości, polary z logo Spółki, flagi, baner z logo Spółki do foyer, donice i stojaki z zielenią, oświetlenie architektoniczne foyer);
- wynagrodzenia agencji (w tym: wynagrodzenie agencji, szefa produkcji, koordynatora produkcji, koordynatora obiektu, asystenta koordynatora).
Dokonując (...) oceny charakteru wydatków poniesionych na organizację bankietu, należy rozstrzygnąć, czy poszczególne jej elementy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Aby dokonać kwalifikacji prawnej tych wydatków, należy rozważyć, czy istnieje związek przyczynowy pomiędzy ich poniesieniem a przychodami Wnioskodawcy oraz czy nie mieszczą się one w zakresie zastosowania przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Konieczne jest zatem zbadanie, czy zorganizowanie tego bankietu miało kształtować popyt na produkty Wnioskodawcy, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania, czy też służyć przede wszystkim budowaniu relacji z partnerami handlowymi i wywołaniu jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu jednostki.
(...) należy stwierdzić, że wydatki jakie Spółka poniosła na zorganizowanie bankietu noszą znamiona reprezentacji. Poprzez organizację bankietu Spółka kreuje swój własny wizerunek, tworzy wśród kontrahentów wrażenie podmiotu profesjonalnego, partnera biznesowego godnego zaufania, jednym słowem kształtuje prestiż i pozytywne postrzeganie firmy w kontaktach zewnętrznych. Celem przedmiotowej imprezy było wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy, a nie reklama jej usług. Tym samym, ww. wydatki nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o czym stanowi wyraźnie treść art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (podkreśl. red.).
Z przedstawionych we wniosku okoliczności nie wynika ponadto, aby zorganizowana przez Spółkę impreza miała charakter imprezy reklamowej. Z opisu sprawy nie wynika, aby podczas uroczystości zachęcano do korzystania z produktów bądź usług Spółki. (...) za reklamę na gruncie prawa podatkowego uznaje się ogół działań podatnika zmierzających do rozpowszechniania pochlebnych informacji o firmie, zaletach jej towarów bądź usług. Spółka nie podjęła działań zmierzających do rozpowszechniana oferowanych przez siebie produktów oraz ich zalet, co w efekcie mogłoby wpłynąć na zwiększenie zainteresowania nimi.
Tym samym należy uznać, że zorganizowanie bankietu nie kształtowało popytu na produkty Wnioskodawcy, poprzez zachęcenie potencjalnych klientów do ich nabywania, lecz służyło przede wszystkim budowaniu relacji z partnerami handlowymi poprzez wykreowanie pozytywnego wizerunku Spółki (podkreśl. red.). (...)"
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|