podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 65 (1106) z dnia 14.08.2014

Wydatki na rzecz kontrahentów

Zaliczenie wydatków na rzecz kontrahentów do kosztów uzyskania przychodów należy rozpatrywać pod kątem celowości ich poniesienia, tj. czy wydatki te zostały poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. To jednak nie wszystko, co podatnik musi ustalić. Konieczne jest również sprawdzenie, czy omawiane wydatki nie są wymienione w katalogu kosztów wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych, np. jako wydatki na reprezentację.

Do niedawna organy podatkowe przez reprezentację uważały wystawność i okazałość w czyimś sposobie bycia. Obecnie rozumienie tego wyrażenia uległo zmianie i zdaniem fiskusa reprezentacja odnosi się do stworzenia jak najlepszego wizerunku podatnika, dobrego obrazu jego firmy czy wykreowania pozytywnych relacji między kontrahentami.


Posiłki podczas spotkań

Wymienienie w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop jako przykładowych kosztów reprezentacji, wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te nie stanowią kosztów podatkowych wtedy, gdy mają charakter reprezentacyjny.


Wydatki na zwyczajowy poczęstunek kontrahentów podczas rozmów handlowych stanowią koszty uzyskania przychodów.


Dla kwalifikacji kosztów poczęstunku jako kosztów reprezentacyjnych nie jest istotne miejsce podawania poczęstunku, tj. bez znaczenia jest fakt, czy odbywa się on w siedzibie firmy, czy też poza nią.

Wobec tego za wyłączone z kosztów podatkowych wydatki na zakup usług gastronomicznych, żywności i napojów należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie prestiżowego wizerunku firmy w oczach uczestników poczęstunku.

Zdarza się, że rozmowy handlowe odbywają się przez kilka dni i przedsiębiorcy na czas ich trwania opłacają kontrahentom koszty noclegu. W dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych ugruntowało się stanowisko, że pokrycie kosztów noclegu kontrahentów podczas spotkań biznesowych wykracza poza poziom gościnności zwyczajowo przyjęty w tego typu kontaktach. Pokrycie kosztów noclegu kontrahentów uznawane więc było za wydatek reprezentacyjny, a to wyłączało je z kosztów podatkowych (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 września 2012 r., nr ITPB3/423-316/12/MT). Obecnie można zauważyć bardziej przychylne dla podatników stanowisko fiskusa. Uznaje on bowiem, że wydatki na noclegi kontrahentów podczas spotkań biznesowych nie służą kreowaniu wizerunku podatnika, a co za tym idzie - stanowią koszty podatkowe (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 stycznia 2014 r., nr IPPB5/423-848/13-2/JC, i interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 czerwca 2013 r., nr IBPBI/2/423-638/13/MS).


Szkolenia dla kontrahentów

Głównym celem szkolenia jest przekazanie określonej wiedzy jego uczestnikom, a nie kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy. Wydatki na organizację szkoleń nie zostały wyłączone z kosztów podatkowych. Niemniej jednak nie każdy wydatek poniesiony w związku z przeprowadzonym szkoleniem kontrahentów może być uznany za koszt podatkowy.

Gdy głównym celem organizacji spotkania jest prowadzenie szkolenia np. w zakresie sposobów sprzedaży czy negocjacji umów handlowych, to wydatki na organizację części merytorycznej takich spotkań mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Chodzi tu m.in. o wydatki na wynajem sali na szkolenie, wynagrodzenie osoby szkolącej czy materiały szkoleniowe.

Jeżeli chodzi o kwalifikowanie wydatków na wyżywienie czy zakwaterowanie kontrahentów podczas szkolenia, to organy podatkowe od jakiegoś czasu w zdecydowanej większości uznają, że nie podlegają one wyłączeniu z kosztów podatkowych. Przykładem są interpretacje indywidualne: Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 czerwca 2014 r., nr IBPBI/1/415-324,577/14/ESZ, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 27 stycznia 2014 r., nr IPTPB3/423-461/13-2/PM, czy Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 stycznia 2014 r., nr ILPB3/423-501/13-2/JG.

Niewątpliwy charakter reprezentacyjny mają natomiast wszelkie imprezy towarzyszące szkoleniom, np. zawody sportowe czy zabawy taneczne. Biorąc pod uwagę ich rozrywkowy charakter oraz fakt, że wydatki na ich organizację nie stanowią elementu niezbędnego dla przeprowadzenia szkolenia, należy uznać, że tego rodzaju wydatki nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.


Wydatki na część rozrywkową podczas szkolenia kontrahentów wyłączone są z kosztów podatkowych.


Prezenty dla kontrahentów

Ujęcie w kosztach podatkowych prezentów dla kontrahentów zależy od tego, czy wydawane upominki pełnią funkcję informacyjno-reklamową, czy wykazują cechy reprezentacji. Aby ocenić charakter kosztów związanych z zakupem upominków, należy uwzględnić przesłanki obiektywne, takie jak całokształt prowadzonej działalności gospodarczej, zakres poniesionych wydatków, jednostkową wartość upominków, grupę docelową adresatów oraz okoliczności wręczania prezentów.

Za prezenty reklamowe uważa się takie upominki, których wartość jest niewysoka i są one rozdawane masowo oraz opatrzone w sposób trwały w logo firmy wręczającej upominek. Wydatki na tego rodzaju prezenty mogą stanowić koszt podatkowy.

Z kolei prezenty o charakterze reprezentacyjnym, a więc te o znacznej wartości wręczane wybranym kontrahentom, które mają na celu budowę wizerunku firmy i relacji z kontrahentami, są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.)

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.