Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 11 (838) z dnia 10.04.2014
Wydatki na bony dla pracowników kontrahenta to niestanowiące kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji
Wydatki na bony dla pracowników kontrahentów, poniesione w celu utrzymania/zwiększenia ilości zamówień składanych w spółce przez tych pracowników, mają na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku spółki na zewnątrz. Wydatki te, jako mające charakter reprezentacji, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. |
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 lutego 2014 r., nr ILPB3/423-573/13-4/JG)
Sprawa dotyczyła spółki, która w celu utrzymania/zwiększenia ilości zamówień składanych przez pracowników klientów zamierzała wręczyć tym pracownikom bony. W celu uregulowania zasad przyznawania tych bonów, spółka planowała stworzyć regulamin, w którym określiłaby m.in. progi wartości złożonych zamówień, po przekroczeniu których będą przysługiwały bony o określonych wartościach. Spółka zapytała organ podatkowy, czy wydatki poniesione na ww. bony mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jej zdaniem, wydatki te są kosztem podatkowym, gdyż mają na celu osiągnięcie, zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów, a ponadto są racjonalne i nie zostały wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.
Organ podatkowy uznał jednak stanowisko spółki za nieprawidłowe wskazując, że w omawianym przypadku należy przede wszystkim rozważyć, czy ww. wydatki nie są wydatkami na reprezentację. Koszty reprezentacji (w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych) nie stanowią bowiem kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP.
Organ podatkowy wyjaśnił, że reprezentacja w rozumieniu ww. przepisu to działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. To przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej, w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Reprezentacja w odniesieniu do działalności gospodarczej podatnika, to działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, mające na celu kształtowanie oraz utrwalanie właściwego wizerunku firmy na zewnątrz. Z kolei właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji "obraz przedsiębiorcy" przełoży się na zawarcie umowy oraz nabywanie jego produktów/usług. Zdaniem organu podatkowego:
"(…) Oceniając (…), czy dane koszty ponoszone przez podatnika mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie pozytywnego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny i nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów (…)."
Posługując się przywołaną wyżej definicją reprezentacji Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że wydatki poniesione przez spółkę na bony wręczane pracownikom kontrahentów wiążą się z kreowaniem pozytywnego wizerunku firmy, który w efekcie ma zachęcić pracowników klientów do zwiększenia realizowanych w spółce zamówień. Wydatki te mają zatem charakter reprezentacji, w związku z czym nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|