Przegląd Podatku Dochodowego nr 24 (360) z dnia 20.12.2013
Koszty organizacji "drzwi otwartych" w salonie samochodowym
W celu prezentacji nowych modeli samochodów zorganizowaliśmy dla potencjalnych klientów tzw. "drzwi otwarte" w salonie samochodowym. Przez dwa dni prezentowane były nowe modele samochodów i dokonywano przedpremierowej sprzedaży tych modeli. Dla przybyłych gości przygotowany był drobny poczęstunek (napoje, słodycze, kanapki i owoce). Czy wydatki na organizację "drzwi otwartych" stanowią koszt uzyskania przychodów, gdy zaproszenia wysłano:
1) tylko do klientów naszej marki,
2) do klientów naszej marki oraz ogłoszono je w radiu?
W obu przypadkach wydatki poniesione na organizację prezentacji nowych modeli samochodów, w tym na poczęstunek dla klientów, stanowią koszty uzyskania przychodów. |
Zgodnie z art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych odpowiednio w art. 23 updof i art. 16 ust. 1 updop. O możliwości ujęcia w kosztach wydatków, jakie ponosi organizator prezentacji nowych modeli samochodów, będzie przesądzać cel, jaki przyświecał tej imprezie.
Poprzez organizację "drzwi otwartych" podatnik podjął działania o charakterze reklamowym. W ten sposób zmierzał do upowszechnienia informacji o nowych modelach samochodów oraz do zachęcenia klientów do dokonywania u niego zakupu tych samochodów. Mając na uwadze, że koszty reklamy są ponoszone w celu uzyskania przychodów i jednocześnie nie są objęte wykluczeniem z kategorii kosztów podatkowych, podatnik będzie mógł uwzględnić w kosztach podatkowych koszty organizacji "drzwi otwartych", w tym także wydatki na zakup usług gastronomicznych mieszczących się w ramach zwyczajowo przyjętego poczęstunku.
Wprawdzie według art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Kosztem podatkowym mogą być jednak wydatki na takie usługi gastronomiczne świadczone w siedzibie firmy lub na zewnątrz, które serwowane są w ramach działań marketingowych lub reklamowych firmy, dotyczących promocji produktu. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku NSA z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11 wydanego w składzie siedmiu sędziów i interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 25 listopada 2013 r., nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521, którą prezentujemy na str. 15 niniejszej publikacji.
Zatem niezależnie od tego czy poczęstunek był serwowany dla imiennie zaproszonych gości (np. klientów danej marki samochodów), czy też dla osób przybyłych na promocję samochodów, do których dotarło publiczne zaproszenie, wydatki na poczęstunek stanowią koszty uzyskania przychodów. Możliwość pomniejszenia przychodu o koszty poczęstunku zależy bowiem od celu spotkania, a w tym przypadku spotkanie w salonie samochodowym miało na celu reklamę i sprzedaż przedpremierową nowych modeli samochodów.
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|