podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Wydatki na reklamę i reprezentację w kosztach firmy - Dodatek nr 13 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 18 (282) z dnia 20.09.2010

Promocja firmy

 1. Wydatki z tytułu udziału w plebiscycie dla firm prowadzących działalność eksportową

Otrzymaliśmy fakturę dotyczącą opłaty za udział w ogólnopolskim rankingu „Liderzy Eksportu". Czy jest to koszt reprezentacji?

Wydatek z tytułu opłaty za udział w ogólnopolskim rankingu nie jest kosztem reprezentacji.

Kwalifikacja tego rodzaju wydatków nie jest dokonywana na podstawie jednoznacznych kryteriów, bowiem nie ma w ustawach o podatku dochodowym definicji kosztów reprezentacji. Okoliczności faktyczne związane z organizacją danej imprezy przesądzają o kwalifikacji wydatków do kosztów podatkowych. Z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 października 2007 r., nr IB-PB3-423-1/07-4/MS wynika m.in., iż: „Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest bowiem na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu obdarowanych, okoliczności wręczania prezentów itp. i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie".

Ranking „Liderzy Eksportu" jest jednym z prestiżowych plebiscytów zorganizowanych dla polskich firm eksportowych, ale jego celem nie jest reprezentacja, lecz promocja, a określenia te nie są tożsame. Z regulaminu rankingu wynika, iż jego celem jest:

  • promocja i popularyzacja polskich firm prowadzących działalność eksportową,

  • wymiana informacji, rywalizacja o jak najlepsze osiągnięcia w działalności eksportowej,

  • pomoc w rozwijaniu działalności eksportowej, budowanie proeksportowej kultury firm,

  • poprawianie wizerunku eksporterów w środkach masowego przekazu, poprzez promowanie firm prowadzących działalność eksportową,

  • promowanie finalistów i promocja regionalnych Liderów Eksportu w kraju i poza granicami.

Wykluczenie tego rodzaju wydatków z kosztów podatkowych świadczyłoby o braku racjonalności pod względem oceny związku z przychodami podatkowymi. Wydatki firmy związane z działaniami mającymi na celu rozpowszechnianie wiedzy o ich eksportowych możliwościach mają na celu zawieranie kontraktów nie poprzez działania reprezentacyjne, lecz instrumenty promocyjne, które są w tym przypadku kosztem uzyskania przychodów.


2. Sponsorowanie drużyny koszykarskiej

Spółka kapitałowa na podstawie zawartej umowy zobowiązała się sponsorować drużynę koszykarską. Na tej podstawie poniosła koszty opłaty startowej za udział drużyny w zawodach oraz wydatki na zakup piłek i strojów sportowych. Czy koszty poniesione w związku ze sponsorowaniem drużyny spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Wydatki związane ze sponsorowaniem drużyny koszykarskiej będą w spółce kosztami uzyskania przychodów do wysokości wartości świadczenia wzajemnego otrzymanego przez spółkę.

Możliwość zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów związana jest ze spełnieniem wymogów określonych w art. 15 ust. 1 updop. W świetle tego przepisu, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów, o których mowa w art. 16 ust. 1 updop, nieuznanych przez ustawodawcę za koszty podatkowe.

W katalogu tym ustawodawca nie wymienił wprost wydatków na sponsoring jako kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Rozważenia wymaga jednak, jakie znaczenie dla uwzględnienia lub nieuwzględnienia tych kosztów w rachunku podatkowym mają regulacje:

  • art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji oraz

  • art. 16 ust. 1 pkt 14 updop, który wyklucza z kosztów podatkowych darowizny i ofiary wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłaty na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej.

W szczególności należy wyjaśnić, że w powszechnym znaczeniu sponsoring oznacza finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności. Sponsoring należy więc traktować, jako formę promocji. Sponsoring jako forma reklamy podlega więc wyłączeniu z zakresu pojęcia reprezentacja. Oznacza to, że do wydatków poniesionych na ten cel nie ma zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Jednak wydatki ponoszone przez sponsora mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile wykonywane przez niego świadczenie nie stanowi darowizny lub innego rodzaju ofiary. Kwalifikacja wydatków związanych ze sponsoringiem do kosztów podatkowych zależy od obowiązywania postanowień umowy przewidujących uzyskanie przez sponsora świadczenia wzajemnego. Natomiast wartość tego świadczenia wyznacza wysokość wydatków z tytułu sponsoringu podlegających uwzględnieniu w rachunku podatkowym.


3. Prezentacja firmy na płycie CD

Prowadzę działalność produkcyjną. Zamówiłem wykonanie prezentacji swoich wyrobów na płycie CD. Zawiera ona informacje o tradycjach firmy, ofercie handlowej, warunkach dostawy i płatności. Będę ją odtwarzał na targach branżowych. Czy wydatki poniesione na przygotowanie prezentacji mogę zaliczyć do kosztów reklamy, czy powinienem uznać, że są to wydatki reprezentacyjne?

Prezentacja firmy utrwalona na płycie CD, jak wynika z pytania, nie będzie zawierała elementów zachęcających do zakupu. Dane, które można będzie na niej znaleźć stanowią obiektywne informacje o produkcie i warunkach jego nabycia. Mamy zatem do czynienia z typową informacją handlową. Nie przesądza to jednak o tym, że nie może mieć ona charakteru reklamowego czy reprezentacyjnego. Przy ocenie pod kątem podatkowym tego typu wydatków należy wziąć pod uwagę sposób wykorzystania i prezentacji płyty.

W sytuacji opisanej przez Czytelnika z pewnością nie będziemy mieli do czynienia z reprezentacją. Dla określenia „reprezentacji" przyjęło się stosować słownikową definicję tego pojęcia, tj. „okazałość, wystawność w czyimś sposobie bycia". Wskazane w pytaniu wydatki nie spełniają tej definicji. Prezentacja będzie przedstawiana na targach w celu pozyskania nabywców produktów - w rzeczywistości Czytelnik podejmuje działania reklamowe, a płyta jest tylko wykorzystywanym w nich materiałem. Dlatego też należy uznać, że wydatki na przygotowanie płyty o produktach są związane z reklamą i należy je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


4. Zakup tablic informacyjnych

Posiadamy hurtownię materiałów budowlanych. Rozdajemy klientom tablice informacyjne, które zgodnie z prawem budowlanym obowiązani są oni umieścić na budowie. Na tablicach tych umieściliśmy logo naszej firmy. Czy koszt tych tablic można zaliczyć do kosztów reklamy firmy?

Wydatki na zakup tablic informacyjnych mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Reklama to działania, które mają na celu zwiększenie popytu na sprzedawane towary i usługi, a w konsekwencji zwiększenie przychodów z ich sprzedaży. Reklama powinna kształtować popyt przede wszystkim poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów od tego a nie innego podmiotu.

W odniesieniu do logo przedsiębiorcy umieszczanego m.in. na przekazywanych towarach czy też uwidacznianego na tablicach informacyjnych, przyjmuje się, że jest to forma reklamy. Takie stanowisko zajmują też organy podatkowe. W jednej z interpretacji możemy przeczytać, że: „Przekazywanie (...) przedmiotów oznaczonych logo firmy ma (...) charakter reklamowania marki firmy, upowszechniania wizerunku znaku firmy nie tylko wśród obdarowanych przedmiotowymi gadżetami, ale także wśród osób trzecich przypadkowo zapoznających się z logo umieszczonym na tych przedmiotach, co z kolei wpływa na rozszerzenie potencjalnego kręgu odbiorców produktów kojarzonych z tą marką. W związku z tym wydatki poniesione na zakup przedmiotowych upominków mają niewątpliwie wpływ na osiągane przez Spółkę przychody" (decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 10 grudnia 2007 r., nr PD-I/4270-0031/07/AB).

 

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.