Wydatki na reklamę i reprezentację w kosztach firmy - Dodatek nr 13 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 18 (282) z dnia 20.09.2010
Promocja firmy
1. Wydatki z tytułu udziału w plebiscycie dla firm prowadzących działalność eksportową
Otrzymaliśmy fakturę dotyczącą opłaty za udział w ogólnopolskim rankingu „Liderzy Eksportu". Czy jest to koszt reprezentacji?
Wydatek z tytułu opłaty za udział w ogólnopolskim rankingu nie jest kosztem reprezentacji.
Kwalifikacja tego rodzaju wydatków nie jest dokonywana na podstawie jednoznacznych kryteriów, bowiem nie ma w ustawach o podatku dochodowym definicji kosztów reprezentacji. Okoliczności faktyczne związane z organizacją danej imprezy przesądzają o kwalifikacji wydatków do kosztów podatkowych. Z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 października 2007 r., nr IB-PB3-423-1/07-4/MS wynika m.in., iż: „Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest bowiem na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu obdarowanych, okoliczności wręczania prezentów itp. i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie".
Ranking „Liderzy Eksportu" jest jednym z prestiżowych plebiscytów zorganizowanych dla polskich firm eksportowych, ale jego celem nie jest reprezentacja, lecz promocja, a określenia te nie są tożsame. Z regulaminu rankingu wynika, iż jego celem jest:
-
promocja i popularyzacja polskich firm prowadzących działalność eksportową,
-
wymiana informacji, rywalizacja o jak najlepsze osiągnięcia w działalności eksportowej,
-
pomoc w rozwijaniu działalności eksportowej, budowanie proeksportowej kultury firm,
-
poprawianie wizerunku eksporterów w środkach masowego przekazu, poprzez promowanie firm prowadzących działalność eksportową,
-
promowanie finalistów i promocja regionalnych Liderów Eksportu w kraju i poza granicami.
Wykluczenie tego rodzaju wydatków z kosztów podatkowych świadczyłoby o braku racjonalności pod względem oceny związku z przychodami podatkowymi. Wydatki firmy związane z działaniami mającymi na celu rozpowszechnianie wiedzy o ich eksportowych możliwościach mają na celu zawieranie kontraktów nie poprzez działania reprezentacyjne, lecz instrumenty promocyjne, które są w tym przypadku kosztem uzyskania przychodów.
2. Sponsorowanie drużyny koszykarskiej
Spółka kapitałowa na podstawie zawartej umowy zobowiązała się sponsorować drużynę koszykarską. Na tej podstawie poniosła koszty opłaty startowej za udział drużyny w zawodach oraz wydatki na zakup piłek i strojów sportowych. Czy koszty poniesione w związku ze sponsorowaniem drużyny spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Wydatki związane ze sponsorowaniem drużyny koszykarskiej będą w spółce kosztami uzyskania przychodów do wysokości wartości świadczenia wzajemnego otrzymanego przez spółkę.
Możliwość zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów związana jest ze spełnieniem wymogów określonych w art. 15 ust. 1 updop. W świetle tego przepisu, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów, o których mowa w art. 16 ust. 1 updop, nieuznanych przez ustawodawcę za koszty podatkowe.
W katalogu tym ustawodawca nie wymienił wprost wydatków na sponsoring jako kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Rozważenia wymaga jednak, jakie znaczenie dla uwzględnienia lub nieuwzględnienia tych kosztów w rachunku podatkowym mają regulacje:
-
art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji oraz
-
art. 16 ust. 1 pkt 14 updop, który wyklucza z kosztów podatkowych darowizny i ofiary wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłaty na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej.
W szczególności należy wyjaśnić, że w powszechnym znaczeniu sponsoring oznacza finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności. Sponsoring należy więc traktować, jako formę promocji. Sponsoring jako forma reklamy podlega więc wyłączeniu z zakresu pojęcia reprezentacja. Oznacza to, że do wydatków poniesionych na ten cel nie ma zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Jednak wydatki ponoszone przez sponsora mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile wykonywane przez niego świadczenie nie stanowi darowizny lub innego rodzaju ofiary. Kwalifikacja wydatków związanych ze sponsoringiem do kosztów podatkowych zależy od obowiązywania postanowień umowy przewidujących uzyskanie przez sponsora świadczenia wzajemnego. Natomiast wartość tego świadczenia wyznacza wysokość wydatków z tytułu sponsoringu podlegających uwzględnieniu w rachunku podatkowym.
3. Prezentacja firmy na płycie CD
Prowadzę działalność produkcyjną. Zamówiłem wykonanie prezentacji swoich wyrobów na płycie CD. Zawiera ona informacje o tradycjach firmy, ofercie handlowej, warunkach dostawy i płatności. Będę ją odtwarzał na targach branżowych. Czy wydatki poniesione na przygotowanie prezentacji mogę zaliczyć do kosztów reklamy, czy powinienem uznać, że są to wydatki reprezentacyjne?
Prezentacja firmy utrwalona na płycie CD, jak wynika z pytania, nie będzie zawierała elementów zachęcających do zakupu. Dane, które można będzie na niej znaleźć stanowią obiektywne informacje o produkcie i warunkach jego nabycia. Mamy zatem do czynienia z typową informacją handlową. Nie przesądza to jednak o tym, że nie może mieć ona charakteru reklamowego czy reprezentacyjnego. Przy ocenie pod kątem podatkowym tego typu wydatków należy wziąć pod uwagę sposób wykorzystania i prezentacji płyty.
W sytuacji opisanej przez Czytelnika z pewnością nie będziemy mieli do czynienia z reprezentacją. Dla określenia „reprezentacji" przyjęło się stosować słownikową definicję tego pojęcia, tj. „okazałość, wystawność w czyimś sposobie bycia". Wskazane w pytaniu wydatki nie spełniają tej definicji. Prezentacja będzie przedstawiana na targach w celu pozyskania nabywców produktów - w rzeczywistości Czytelnik podejmuje działania reklamowe, a płyta jest tylko wykorzystywanym w nich materiałem. Dlatego też należy uznać, że wydatki na przygotowanie płyty o produktach są związane z reklamą i należy je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
4. Zakup tablic informacyjnych
Posiadamy hurtownię materiałów budowlanych. Rozdajemy klientom tablice informacyjne, które zgodnie z prawem budowlanym obowiązani są oni umieścić na budowie. Na tablicach tych umieściliśmy logo naszej firmy. Czy koszt tych tablic można zaliczyć do kosztów reklamy firmy?
Wydatki na zakup tablic informacyjnych mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.
Reklama to działania, które mają na celu zwiększenie popytu na sprzedawane towary i usługi, a w konsekwencji zwiększenie przychodów z ich sprzedaży. Reklama powinna kształtować popyt przede wszystkim poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów od tego a nie innego podmiotu.
W odniesieniu do logo przedsiębiorcy umieszczanego m.in. na przekazywanych towarach czy też uwidacznianego na tablicach informacyjnych, przyjmuje się, że jest to forma reklamy. Takie stanowisko zajmują też organy podatkowe. W jednej z interpretacji możemy przeczytać, że: „Przekazywanie (...) przedmiotów oznaczonych logo firmy ma (...) charakter reklamowania marki firmy, upowszechniania wizerunku znaku firmy nie tylko wśród obdarowanych przedmiotowymi gadżetami, ale także wśród osób trzecich przypadkowo zapoznających się z logo umieszczonym na tych przedmiotach, co z kolei wpływa na rozszerzenie potencjalnego kręgu odbiorców produktów kojarzonych z tą marką. W związku z tym wydatki poniesione na zakup przedmiotowych upominków mają niewątpliwie wpływ na osiągane przez Spółkę przychody" (decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 10 grudnia 2007 r., nr PD-I/4270-0031/07/AB).
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|