podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 54 (991) z dnia 8.07.2013

Szkolenia kontrahentów - reprezentacja czy reklama?

Wydatki na szkolenia kontrahentów, w tym poniesione na materiały mające charakter reklamowy oraz wydatki ściśle związane z przeprowadzeniem ewentualnego szkolenia, w tym m.in. materiały szkoleniowe, broszury i foldery, jak również prezentacje produktów, mogą stanowić koszt podatkowy. Natomiast wydatki dotyczące kosztów pobytu szkolonych kontrahentów, w tym noclegów i poczęstunków, jako wydatki reprezentacyjne, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop, nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.



O CO PYTAŁ PODATNIK?

Spółka z o.o., będąca producentem okien do poddaszy oraz wyłazów kominiarskich, postanowiła organizować w swojej siedzibie, na przygotowanych na te potrzeby stanowiskach, szkolenia instruktażowe dla przedsiębiorców z branży dekarskiej. W trakcie tych szkoleń uczestnicy mieliby zdobywać wiedzę m.in. na temat zasad i technik montażu okien do poddaszy.

Celem organizowanych przez spółkę szkoleń ma być podniesienie efektywności sprzedaży produkowanego przez nią asortymentu oraz zapoznanie dekarzy ze sposobami prawidłowego montażu okien do poddaszy i wyłazów kominiarskich. Szkolenia te pozwolą spółce w sposób bezpośredni zaprezentować zalety swoich towarów i ich przewagę nad towarami konkurencji.

Organizacja przedmiotowych szkoleń związana jest z koniecznością ponoszenia przez spółkę określonych wydatków. Będą to wydatki na zakwaterowanie kontrahentów, drobne poczęstunki (kawa, herbata, ciastka), wyżywienie (katering), materiały budowlane niezbędne do zamontowania okien w połaci dachu, materiały szkoleniowe, broszury i foldery prezentujące informacje dotyczące montażu okien, jak również prezentacje produktów.

W przedstawionej sytuacji spółka miała wątpliwości, czy wskazanymi powyżej wydatkami może obciążać koszty podatkowe. O rozstrzygnięcie tego problemu zwróciła się do organu podatkowego.


ZDANIEM IZBY SKARBOWEJ:

Organ podatkowy wydający interpretację uznał, że wydatki na materiały budowlane niezbędne do zamontowania okien w połaci dachu, materiały szkoleniowe, broszury i foldery prezentujące informacje dotyczące montażu okien, jak również odnoszące się do prezentacji produktów, według fiskusa noszą znamiona wydatków reklamowych. Z tego względu spółka może je rozliczać w kosztach podatkowych. Z kolei w jego opinii nie mogą stanowić kosztu podatkowego wydatki na noclegi i usługi gastronomiczne dla szkolonych kontrahentów jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym wyłączone z tej kategorii na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop.

Organ podatkowy zaznaczył, że brak ustawowej definicji pojęcia "reprezentacja", nie uprawnia jednak do dowolnego określania zakresu znaczeniowego tego terminu. O reprezentacyjnym charakterze wydatku jego zdaniem decyduje związek z pełnieniem funkcji przedstawicielskich, rozumianych jako występowanie w imieniu podatnika. Stąd według fiskusa reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.

Odnosząc tak określony zakres pojęcia reprezentacji do analizowanego stanu faktycznego organ podatkowy stwierdził końcowo, że przedmiotowe wydatki tylko w części mają charakter szkoleniowy i rozstrzygnął jak wskazano na wstępie.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 maja 2013 r., nr IPTPB3/423-69/13-2/GG)

 Komentarz redakcji 
Trudno nie zgodzić się z fiskusem, że reprezentacja to głównie działania skierowane do kontrahentów mające na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku. W kontekście analizowanej sprawy warto jednak zwrócić uwagę na uzasadnienie siedmioosobowego składu NSA (sygn. akt II FPS 7/12) do odmowy podjęcia uchwały w sprawie reprezentacji (szerzej na ten temat pisaliśmy w GP nr 50 z br. na str. 1). Skład orzekający wskazał w nim, że różnorodność i złożoność procesów gospodarczych sprawia, iż czasami to samo działanie podatnika może być różnie oceniane, także w kategoriach uznania go, bądź nie, za mające znamiona reprezentacji, w zależności od kontekstu faktycznego, w jakim jest ono podejmowane. Następnie NSA przykładowo wskazał, że inaczej należy klasyfikować katering niezamawiany do firmy jako poczęstunek dla zaproszonych gości, lecz jako oferowany w ramach kompleksowego działania, które nie jest reprezentacją, takiego jak np. organizowanie tzw. szkoleń produktowych dla kontrahentów.

www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.ReprezentacjaiReklama.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.