Gazeta Podatkowa nr 54 (991) z dnia 8.07.2013
Szkolenia kontrahentów - reprezentacja czy reklama?
Wydatki na szkolenia kontrahentów, w tym poniesione na materiały mające charakter reklamowy oraz wydatki ściśle związane z przeprowadzeniem ewentualnego szkolenia, w tym m.in. materiały szkoleniowe, broszury i foldery, jak również prezentacje produktów, mogą stanowić koszt podatkowy. Natomiast wydatki dotyczące kosztów pobytu szkolonych kontrahentów, w tym noclegów i poczęstunków, jako wydatki reprezentacyjne, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop, nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.
O CO PYTAŁ PODATNIK?
Spółka z o.o., będąca producentem okien do poddaszy oraz wyłazów kominiarskich, postanowiła organizować w swojej siedzibie, na przygotowanych na te potrzeby stanowiskach, szkolenia instruktażowe dla przedsiębiorców z branży dekarskiej. W trakcie tych szkoleń uczestnicy mieliby zdobywać wiedzę m.in. na temat zasad i technik montażu okien do poddaszy.
Celem organizowanych przez spółkę szkoleń ma być podniesienie efektywności sprzedaży produkowanego przez nią asortymentu oraz zapoznanie dekarzy ze sposobami prawidłowego montażu okien do poddaszy i wyłazów kominiarskich. Szkolenia te pozwolą spółce w sposób bezpośredni zaprezentować zalety swoich towarów i ich przewagę nad towarami konkurencji.
Organizacja przedmiotowych szkoleń związana jest z koniecznością ponoszenia przez spółkę określonych wydatków. Będą to wydatki na zakwaterowanie kontrahentów, drobne poczęstunki (kawa, herbata, ciastka), wyżywienie (katering), materiały budowlane niezbędne do zamontowania okien w połaci dachu, materiały szkoleniowe, broszury i foldery prezentujące informacje dotyczące montażu okien, jak również prezentacje produktów.
W przedstawionej sytuacji spółka miała wątpliwości, czy wskazanymi powyżej wydatkami może obciążać koszty podatkowe. O rozstrzygnięcie tego problemu zwróciła się do organu podatkowego.
ZDANIEM IZBY SKARBOWEJ:
Organ podatkowy wydający interpretację uznał, że wydatki na materiały budowlane niezbędne do zamontowania okien w połaci dachu, materiały szkoleniowe, broszury i foldery prezentujące informacje dotyczące montażu okien, jak również odnoszące się do prezentacji produktów, według fiskusa noszą znamiona wydatków reklamowych. Z tego względu spółka może je rozliczać w kosztach podatkowych. Z kolei w jego opinii nie mogą stanowić kosztu podatkowego wydatki na noclegi i usługi gastronomiczne dla szkolonych kontrahentów jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym wyłączone z tej kategorii na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop.
Organ podatkowy zaznaczył, że brak ustawowej definicji pojęcia "reprezentacja", nie uprawnia jednak do dowolnego określania zakresu znaczeniowego tego terminu. O reprezentacyjnym charakterze wydatku jego zdaniem decyduje związek z pełnieniem funkcji przedstawicielskich, rozumianych jako występowanie w imieniu podatnika. Stąd według fiskusa reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.
Odnosząc tak określony zakres pojęcia reprezentacji do analizowanego stanu faktycznego organ podatkowy stwierdził końcowo, że przedmiotowe wydatki tylko w części mają charakter szkoleniowy i rozstrzygnął jak wskazano na wstępie.
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 maja 2013 r., nr IPTPB3/423-69/13-2/GG)
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|