Przegląd Podatku Dochodowego nr 9 (345) z dnia 1.05.2013
Wydatki na promocję firmy wśród potencjalnych pracowników
Przedsiębiorca w porozumieniu ze szkołą zawodową zorganizował dla uczniów kończących gimnazjum "dzień otwarty" w swojej firmie. Spotkanie to miało na celu zachęcić młodzież do wybierania zawodu szlifierza i tokarza, gdyż obecnie firma boryka się z trudnościami ze znalezieniem pracowników na te stanowiska. Uczniowie ze wspomnianej szkoły odbywają w firmie praktyki, a następnie po ukończeniu szkoły są zatrudniani jako pracownicy. Czy wydatki na dowóz i drobny poczęstunek młodzieży poniesione w celu pozyskania potencjalnych pracowników stanowią koszty uzyskania przychodów?
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i które nie są wymienione w art. 23 updof. Taka zasada została określona w art. 22 ust. 1 updof.
Wydatków na promocję firmy wśród potencjalnych pracowników ustawodawca nie wyłączył z kosztów uzyskania przychodów (nie są wymienione w art. 23 updof). Oznacza to, że ponoszący je przedsiębiorca powinien rozpatrywać je w oparciu o pozostałe kryteria wynikające z art. 22 ust. 1 updof.
Pozyskiwanie spośród uczniów najpierw praktykantów, a po ukończeniu nauki w szkole zawodowej - pracowników, pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Wydatki na dowóz uczniów na "dni otwarte" w celu zapewnienia w firmie w przyszłości odpowiedniej kadry pracowników, należy uznać za celowe i mogące mieć wpływ na osiągane przychody, jak i na zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Zapewnienie dowozu na "dni otwarte" może sprawić, że przybędzie większa liczba uczniów zainteresowanych praktykami i późniejszym zatrudnieniem u podatnika (organizatora "dni otwartych"). Tak więc wydatki na dowóz potencjalnych pracowników do zakładu, w celu zapoznania ich z działalnością firmy, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Co istotne, wydatki związane z rekrutacją pracowników mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nawet jeśli rekrutowani pracownicy nie zostaną ostatecznie zatrudnieni w firmie przeprowadzającej proces rekrutacji. Tak orzekł WSA w Warszawie w wyroku z 14 września 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 999/07.
Z uwagi na regulacje art. 23 ust. 1 pkt 23 updof bardziej złożona jest kwestia zaliczenia do kosztów wydatków na poczęstunek zorganizowany dla potencjalnych pracowników. Zgodnie z powołanym przepisem, nie uważa się koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Generalnie organy podatkowe kwalifikują wydatki na usługi gastronomiczne na rzecz osób innych niż pracownicy jako wydatki na reprezentację, a więc wydatki podlegające wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. Kwestia powszechności serwowania gościom drobnego poczęstunku i jego wystawności nie ma w ich ocenie znaczenia. W myśl tego poglądu brak jest podstaw do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup poczęstunku oferowanego podczas "dni otwartych" w przedsiębiorstwie podatnika.
Jeżeli zaś chodzi o orzecznictwo, to sądy administracyjne nie wypracowały jednolitego stanowiska w zakresie definicji reprezentacji. Należy mieć nadzieję, że stanie się tak, o ile NSA w składzie siedmiu sędziów podejmie uchwałę w tym zakresie. Jeden ze składów sędziowskich NSA (postanowienie z 17 grudnia 2012 r., sygn. akt II FSK 702/11) przedstawił mu bowiem to zagadnienie do rozstrzygnięcia.
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|