Koszty i przychody na przełomie roku - jak rozliczać podatkowo i bilansowo? - Dodatek nr 40 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 36 (791) z dnia 20.12.2012
Wydatki poniesione na reklamę - moment ujęcia w kosztach podatkowych
Co do zasady, koszty reklamy np. produktów, świadczonych usług czy sprzedawanych towarów zwiększają koszty okresu, w którym je poniesiono. Rozwiązanie takie jest oparte na założeniu, że koszty reklamy nie spełniają definicji aktywów, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości. Przez aktywa, zgodnie z tym przepisem, rozumie się bowiem kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. Właśnie brak pewności co do uzyskania w przyszłości korzyści ekonomicznych, czyli np. zwiększenia przychodów ze sprzedaży w związku z poniesieniem kosztu reklamy jest podstawą takiej interpretacji. Reklama może bowiem nie przynieść żadnego oczekiwanego skutku.
Czy jednak zasada ta ma zastosowanie do wszelkich kosztów reklamy?
Bo jak np. rozliczać koszty reklamy:
a) kampanii reklamowych prowadzonych w 2012 r., a dotyczących produktów wchodzących na rynek w roku następnym?
b) opłacone w 2012 r., których wykonanie nastąpi w 2013 r., np. targi czy roczna reklama na portalu internetowym?
O stanowisko w tej sprawie zwróciliśmy się do Ministerstwa Finansów, które w odpowiedzi z 1 października 2012 r. wyjaśniło:
"(...) Generalnie koszty reklamy stanowią koszty okresu, w którym reklama miała miejsce. Dlatego w przedstawionej w pytaniu sytuacji, gdy koszty reklamy są ponoszone w 2012 r. i w tym roku ma miejsce kampania reklamowa, która dotyczy wyrobów gotowych sprzedawanych w 2013 r., koszty reklamy będą kosztami roku 2012. Inaczej sytuacja będzie wyglądała, gdy koszty reklamy zostały poniesione w roku 2012, a usługa reklamy będzie wykonana w roku 2013 (np. targi), wówczas będą obowiązywały regulacje art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (...), w myśl których jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. (...)"
W świetle powyższego, wszelkie poniesione w 2012 r. wydatki na usługi reklamy, które zostały lub zostaną w 2012 roku wykonane, nawet te dotyczące wyrobów, które dopiero będą produkowane - będą kosztem w 2012 r.
Natomiast usługi reklamy, które dopiero będą realizowane w latach następnych, należy odnieść na rozliczenia międzyokresowe kosztów i rozliczać w koszty w roku ich wykonania - albo jednorazowo w momencie wykonania usługi albo rozliczać w czasie przez cały okres sprawozdawczy, którego dotyczą (np. rok).
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|