Serwis Podatkowy nr 8 (188) z dnia 10.08.2011
Koszty reklamy
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 kwietnia 2011 r., nr IPPB5/423-61/11-4/JC, zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Finansów)
"(...) Wnioskodawca dokonał uroczystego otwarcia "Centrum" (...). Ponieważ Centrum jest miejscem prowadzenia działalności handlowej przez kupców jako obiekt całkowicie nowy na rynku i zastępującym wcześniejsze, zlikwidowane Centrum, Wnioskodawca postanowił przeprowadzić szeroko zakrojoną kampanię reklamową, mającą na celu przyciągnięcie klientów, upowszechnienie informacji o Centrum, tj. szeroko pojętą "promocję" tego miejsca, nieznanego jeszcze na rynku (...). W związku z tym Spółka (...) przeprowadziła imprezy artystyczno-reklamowe na terenie Centrum (...). Wnioskodawca poniósł w związku z tym wydatki na: wynajęcie hali namiotowej oraz estrady, druk zaproszeń na uroczyste otwarcie Centrum, występy clowna, zabawy i konkursy dla dzieci (...), obsługę imprez przez hostessy noszące szarfy z logo Centrum, wynajęcie urządzeń rekreacyjno-rozrywkowych, usługi cateringowe oraz usługi związane z organizacją tych imprez. W trakcie tych imprez eksponowane były tablice reklamowe oraz w różny sposób logo i nazwa Centrum (...). Także prowadzący imprezy artystyczne reklamowali słownie nowootwarte Centrum.
W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca podkreśla, iż: "reklama (...) w przypadku Wnioskodawcy polega na przekazywaniu informacji o działalności handlowej Centrum, przekonywaniu potencjalnych klientów do robienia zakupów w Centrum. Reklama odbywa się poprzez wszelkie formy oraz środki oddziaływania na nabywcę, mające na celu intensyfikację sprzedaży oraz każdy przekaz zmierzający do promocji korzystania z usług. W analizowanym przypadku nie chodziło o reprezentację, ale właśnie reklamę - upowszechnianie informacji o działalności Wnioskodawcy i przyciąganie klientów do Centrum (...). Ten aspekt wejścia na rynek uzasadniał wzmożenie akcji reklamowej, silniejszy przekaz informacji o nowym, dużym, nowoczesnym i dotąd nieznanym Centrum handlowym".
W kontekście powyższego, wydatki - ponoszone przez Wnioskodawcę na nabycie usług organizacji imprez reklamowych, oprawę muzyczną tych imprez, wynajęcie hali namiotowej i urządzeń rekreacyjno-rozrywkowych, imprezy dla dzieci, obsługę imprez przez hostessy - związane z reklamą, promocją nowoutworzonego Centrum handlowego, można uznać za koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Powyższe działania spełniają funkcję reklamową, gdyż zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności Centrum na rynku, przekonaniu potencjalnych klientów do zrobienia zakupów w Centrum, maksymalnego wykorzystania oferowanych kupcom przestrzeni na prowadzenie ich działalności handlowej, a co za tym idzie, zwiększenia źródła przychodów Spółki z czynszu najmu osiąganego przez Wnioskodawcę. Wydatki te są związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.
Ponadto, również wydatki na zakup usług cateringowych (...), ponoszone w związku z organizacją imprez otwarcia Centrum, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile nie mają charakteru wystawności lub okazałości. (...)"
* * *
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 kwietnia 2011 r., nr ILPB3/423-120/10/1-S/KS, uwzględniająca wyrok WSA w Łodzi z 4 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Łd 916/10, zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Finansów)
"(...) Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności planuje udostępnienie nieodpłatnie powierzchni wystawienniczej w budynkach swojego centrum biznesowo-sportowego artyście, który zamierza dokonać ekspozycji swoich prac (obrazów, zdjęć lub innych dzieł sztuki). Udostępnioną powierzchnią miałyby być przede wszystkim ściany w pomieszczeniach, które są ogólnodostępne i w których często przebywają goście centrum (np. hol, restauracja). W związku z tym zamierzeniem Spółka poniesie określone koszty związane z przygotowaniem miejsc ekspozycji i dostosowaniem ich do potrzeb rozmieszczonych tam prac. Poniesie też wydatki na rozpowszechnienie informacji o ekspozycji, poprzez np. druk ulotek, zaproszeń i ogłoszeń o tym przedsięwzięciu. Będą w nich umieszczane również informacje związane z działalnością Spółki, oferowanymi usługami, jak adres oraz logo.
Zgodnie z definicją zawartą w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007), reklamą jest "działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów i usług". Reklamą jest też "napis, rysunek, plakat, film, itp. służące temu celowi". Pojęcie reklamy definiuje się również jako wszelkie działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych klientów o towarach, w celu zachęcania ich do nabywania towarów właśnie od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego. (...)
Ze stanu sprawy wynika, iż Spółka w ulotkach, zaproszeniach i ogłoszeniach dot. wystawy będzie umieszczała informacje związane z Jej działalnością, a materiały te będą zawierały logo i adres Spółki. Informacje o wystawie będą kierowane do maksymalnie szerokiego grona odbiorców, w tym do kontrahentów Spółki (...) oraz będą udostępniane osobom korzystającym z usług Spółki. Będą rozpowszechniane w środkach masowego przekazu - w prasie i telewizji oraz Internecie. Plakaty informujące o wystawie umieszczane będą na terenie obiektu Spółki i poza Jej terenem. W konsekwencji powyższego, wykorzystując organizację wystaw, celem Spółki jest zamiar dotarcia do odbiorców, zainteresowanych tego rodzaju wydarzeniami, z informacją o oferowanych usługach oraz miejscu prowadzenia działalności.
Powyższe ma decydujące znaczenie dla stwierdzenia, że opisane przez Spółkę czynności należy uznać za działanie reklamowe prowadzonej działalności, w wyniku czego wydatki związane z przygotowaniem wystaw (...) przyczynią się do zwiększenia przychodów Spółki. Poprzez fakt, iż o ofercie Spółki zostaną poinformowani nowi, potencjalni goście (...), zwiększeniu ulegnie przychód z podstawowej działalności gospodarczej Spółki.
W konsekwencji powyższego, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki związane z przygotowaniem wystawy - koszt druku ulotek, zaproszeń i przygotowanie powierzchni wystawowej, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. (...)"
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|