Przegląd Podatku Dochodowego nr 13 (277) z dnia 1.07.2010
Nietypowe formy reklamy
Korzystać będziemy z nietypowej formy reklamy. Reklama ta realizowana będzie poprzez paralotnię, która służyć będzie celom informacyjnym i reklamowym. Zamieszczenie na czaszy paralotni informacji o prowadzonej przez nas działalności gospodarczej będzie mieć za zadanie informowanie odbiorców o istnieniu firmy, jej logo i ofercie, w celu zwiększenia osiąganych przychodów. Loty paralotnią odbywać się będą regularnie - odbywać je będzie przeszkolony w tym zakresie pracownik - oraz okazjonalnie podczas imprez okolicznościowych, spotkań firmowych, występów artystycznych, imprez kulturalnych, zlotów itp. na terenie całego kraju. Czy wydatki na zakup paralotni oraz przeszkolenie pracownika do jej obsługi stanowić będą koszty uzyskania przychodów?
Reklama może być prowadzona również w nietypowych formach. W przedstawionym stanie faktycznym, jeżeli jednostka udowodni, że paralotnia będzie wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej do prowadzenia reklamy firmy i jej produktów, to wówczas wydatek na zakup paralotni oraz wydatek na przeszkolenie pracownika będzie mógł zostać uznany za gospodarczo uzasadniony, racjonalny i mający oczywisty związek z osiąganymi przychodami. Wydatek reklamowy wpływa bowiem na wzrost osiąganych przez jednostkę przychodów. Umieszczenie na czaszy paralotni informacji dotyczących prowadzonej przez jednostkę działalności, nazwy jednostki lub jej logo, spełnia funkcję reklamową, gdyż zmierza do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, poznania cech oferowanych wyrobów, ich zalet, co w efekcie wpływa na zwiększenie zainteresowania oferowanymi towarami. Stanowi to także zachętę do współpracy dla kontrahentów jednostki i tym samym może wpływać na zwiększenie przychodów. Należy więc stwierdzić, że wydatek na zakup paralotni, w postaci odpisów amortyzacyjnych oraz wydatek na przeszkolenie pracownika będą stanowiły w całości koszty uzyskania przychodów, należy jednak zaznaczyć, że ich zaliczanie do kosztów uzyskania przychodu powinno odbywać się na zasadach określonych w przepisach art. 16a-16m updop i art. 22a-22o updof.
Takie stanowisko zostało zawarte w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 czerwca 2009 r., nr ILPB3/423-241/09-2/MC. Jak wskazał organ podatkowy, o ile przedmiot służący reklamie będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej, to przy spełnieniu dodatkowych przesłanek umieszczenie na czaszy paralotni informacji spełniających funkcję reklamową umożliwia zaliczenie wydatków na zakup paralotni poprzez odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowo można uznać za taki koszt wydatek poniesiony na przeszkolenie pracownika do obsługi paralotni.
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|