Przegląd Podatku Dochodowego nr 13 (277) z dnia 1.07.2010
Nagrody związane z promocją przedsiębiorstwa
Jedną z form promowania naszej firmy jest realizowanie przedsięwzięć, w trakcie których kontrahentom wręczane są nagrody rzeczowe. Wydawanie nagród jest związane z promocją i reklamą przedsiębiorstwa. Nagrodami przekazywanymi kontrahentom są drobne artykuły gospodarstwa domowego i wyposażenia mieszkań, opatrzone logo firmy (np. obrusy, serwety, kieliszki, szklanki, elementy serwisu do kawy, serwisu obiadowego, itp.). Czy wydatki na nagrody te stanowią koszty uzyskania przychodów?
Nagrody dla kontrahentów stanowią jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży. Mają one na celu zwiększenie osiąganego przychodu ze sprzedaży, ponieważ są elementem promocji przedsiębiorstwa. W przypadku oferowania kontrahentom nagród z logo firmy mamy do czynienia z reklamą polegającą na promowaniu marki przedsiębiorstwa bez konieczności jednoczesnego bezpośredniego promowania oferowanych towarów bądź usług. Ocena czy wydatek ma charakter reklamowy, czy reprezentacyjny jest możliwa na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków na nagrody, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu obdarowanych, okoliczności wręczania nagród itp. Taka ocena powinna zostać dokonana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą, najlepiej zaklasyfikuje dany wydatek pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie. Należy zauważyć, że w przypadku przekazywania nagród o wyższej wartości wyselekcjonowanym kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom, mimo iż będą one oznakowane logo firmy, celem wydatków jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i budowa odpowiednich relacji z klientami, zatem wydatki takie będą miały charakter reprezentacyjny, co w efekcie oznacza, że nie będą mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów. Natomiast w przypadku nagród o niewielkiej wartości, należy stwierdzić, iż co do zasady nie mają one charakteru reprezentacyjnego, gdyż ich przedmiot stanowią rzeczy tak powszechne, że nie przyczyniają się w znacznym stopniu do budowy wizerunku firmy. Charakter przekazanych nagród wskazuje, że jednostka ponosi wydatki związane z promocją i reklamą przedsiębiorstwa. Jeżeli wręczane przez jednostkę nagrody nie będą miały charakteru okazałości, to wydatki poniesione na ich nabycie stanowić będą koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem jednak, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wskazać należy bowiem, iż umieszczenie znaku firmowego przedsiębiorcy na jakimkolwiek produkcie przekazywanym kontrahentowi, nie może samo w sobie przesądzać o jego charakterze reklamowym, a tym samym przesądzać o możliwości zaliczenia jego wartości do kosztów uzyskania przychodów.
Takie stanowisko zostało też wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 16 grudnia 2009 r., nr ITPB3/423-560/09/PS. O tym, czy poniesione wydatki mają charakter reklamowy, czy też reprezentacyjny zdaniem organu podatkowego nie przesądza umieszczenie na przekazanej nagrodzie logo firmy, lecz również krąg obdarowanych, jednostkowa wartość wydatków, a także cel ich poniesienia, którym musi być osiągnięcie lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|