Przegląd Podatku Dochodowego nr 13 (277) z dnia 1.07.2010
Upominki
W ramach kontaktów handlowych wręczamy kontrahentom firmy drobne upominki, oznaczone logo firmy (kubki, długopisy, portfele, plecaki, torby, akcesoria komputerowe), ponosimy również wydatki na zakup upominków dla kluczowych i strategicznych klientów, które nie są oznaczone logo firmy (bilety na koncert, do teatru, na imprezy sportowe itp.). Czy wydatki na zakup wymienionych upominków możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Możliwość zaliczenia wydatków na zakup drobnych upominków z logo firmy do kosztów uzyskania przychodów zależy od całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, w szczególności wartości przekazywanych przez niego upominków, kręgu obdarowanych oraz okoliczności wręczania upominków. Ustawodawca nie określił górnej granicy upominku, w oparciu o którą można uznać dany wydatek za koszt reklamy albo reprezentacji. Jednak, zarówno na gruncie orzecznictwa, jak i w praktyce gospodarczej ukształtował się pogląd, iż gadżety o niewielkiej wartości, opatrzone logo firmy i wydawane masowo obecnym lub potencjalnym kontrahentom stanowią upominki reklamowe i nie mają charakteru reprezentacyjnego. A zatem, wydatki ponoszone przez podatnika na upominki reklamowe, co do zasady zawierające logo podatnika, w szczególności gadżety reklamowe, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 marca 2010 r., nr IPPB5/423-857/09-2/AM oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 14 lutego 2008 r., nr ILPB3/423-239/07-3/MC.
Jako wydatki reprezentacyjne należy zaklasyfikować natomiast wydatki na upominki dla kluczowych i strategicznych klientów, bez logo firmy, gdyż mają one na celu przede wszystkim wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy, uwypuklenie jej zasobności, profesjonalizmu i ułatwienie zawarcia umowy. Wydatki na upominki bez logo firmy przekazywane wyselekcjonowanym klientom, w sytuacjach ściśle związanych z realizowanymi zadaniami biznesowymi, np. podpisanie umowy, ustalenie warunków współpracy, jako koszty reprezentacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|