Przegląd Podatku Dochodowego nr 20 (404) z dnia 20.10.2015
Jak długo jest ważny certyfikat rezydencji?
Będziemy wypłacać niemieckiej firmie należność za usługi niematerialne. Firma ta w 2014 r. przedłożyła nam certyfikat rezydencji wydany bezterminowo. Czy jest on nadal ważny, czy może stracił swoją ważność 4 stycznia 2015 r., tj. z dniem wejścia w życie przepisów regulujących okres ważności certyfikatów rezydencji?
Płatnik przy poborze podatku powinien uwzględniać ten certyfikat przez okres kolejnych dwunastu miesięcy od dnia jego wydania.
Przepisy regulujące kwestie terminu ważności certyfikatu rezydencji niezawierającego okresu jego ważności wprowadzono ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1328 ze zm.). Stosowne zapisy ustawodawca wprowadził w art. 41 ust. 9a-9d updof oraz art. 26 ust. 1i-1l updop. Przepisy weszły w życie 4 stycznia 2015 r.
Obecnie obowiązuje zasada, że w przypadku przedłożenia płatnikowi certyfikatu rezydencji bez wskazanego okresu ważności certyfikat ten dokumentuje miejsce zamieszkania podatnika przez okres kolejnych dwunastu miesięcy od dnia jego wydania. Jeżeli jednak w tym okresie miejsce zamieszkania podatnika dla celów podatkowych uległo zmianie, to ma on obowiązek niezwłocznego udokumentowania miejsca zamieszkania nowym certyfikatem rezydencji. Podatnik, który nie dopełni tego obowiązku, będzie ponosić odpowiedzialność za niepobranie podatku przez płatnika lub pobranie podatku w wysokości niższej od należnej. Unormowania te nie będą miały zastosowania, w przypadku gdy z dokumentów posiadanych przez płatnika (w szczególności z faktury lub umowy) będzie wynikać, że miejsce zamieszkania podatnika dla celów podatkowych uległo zmianie, a podatnik nie dopełnił obowiązku złożenia nowego certyfikatu.
W odniesieniu do certyfikatów rezydencji niezawierających okresu ich ważności, wydanych przed dniem wejścia w życie omawianych przepisów, tj. przed 4 stycznia 2015 r. wprowadzono zasadę, że płatnik przy poborze podatku uwzględnia takie certyfikaty przez okres kolejnych dwunastu miesięcy od dnia ich wydania. Tak wynika wprost z art. 11 ustawy nowelizującej.
Wspomniany w pytaniu certyfikat rezydencji nie stracił zatem swej ważności automatycznie z dniem wejścia w życie powołanych przepisów, ale dopiero po okresie kolejnych dwunastu miesięcy od dnia jego wydania. Obecnie należy ustalić czy powinien być złożony przez kontrahenta nowy certyfikat, aby płatnik mógł go uwzględniać przy poborze podatku.
www.PodatekDochodowy.pl - Dochody zagraniczne:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|