Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 15 (734) z dnia 20.05.2011
Nowa definicja samochodu osobowego na potrzeby podatku PIT i CIT
W przepisach o podatku dochodowym z dniem 1 stycznia 2011 r. został uchylony art. 5a pkt 19 i art. 5c ustawy o PDOF oraz art. 4a pkt 9 i art. 4b ustawy o PDOP. Przepisy te zawierały definicję samochodu osobowego oraz określały wymogi uzależniające uznanie samochodu za samochód inny niż osobowy. W to miejsce zostały wprowadzone nowe przepisy (art. 5a pkt 19a i art. 5d ustawy o PDOF oraz art. 4a pkt 9a i art. 4c ustawy o PDOP) zawierające uregulowania dotyczące samochodów osobowych. Wejdą one w życie 1 stycznia 2013 r.
Zanim jednak zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy obu ustaw podatkowych, ustawodawca postanowił, że w latach 2011-2012, do celów podatku dochodowego zastosowanie ma definicja samochodu osobowego zawarta bezpośrednio w powołanej ustawie o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw.
Definicja samochodu osobowego obowiązująca w latach 2011-2012
W art. 7 ustawy nowelizującej zawarto definicję samochodu osobowego, która w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. obowiązuje podatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatników podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z tą definicją, samochód osobowy to pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:
1) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanego na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdu samochodowego mającego więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdu samochodowego, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdu samochodowego będącego pojazdem specjalnym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy.
W przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony spełnienie wymagań określonych w ww. pkt 1-4, pozwalających na niezaliczenie danego pojazdu samochodowego do samochodów osobowych, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.
Załącznikiem do ustawy z 15 kwietnia 2011 r. jest wykaz pojazdów specjalnych:
Poz. | Przeznaczenia pojazdów specjalnych |
1. | Agregat elektryczny/spawalniczy |
2. | Bankowóz |
3. | Do prac wiertniczych |
4. | Koparka, koparkospycharka |
5. | Ładowarka |
6. | Do oczyszczania dróg |
7. | Podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych |
8. | Pomoc drogowa |
9. | Do zimowego utrzymania dróg |
10. | Żuraw samochodowy |
11. | Pogrzebowy |
Z objaśnienia do tego załącznika wynika, że wykaz dotyczy pojazdów specjalnych, które spełniają warunki i wymagania techniczne określone dla przeznaczeń tych pojazdów, zawarte w odrębnych przepisach.
Definicja samochodu osobowego określona w art. 7 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. praktycznie nie różni się od tej, która była określona w art. 5a pkt 19 ustawy o PDOF i art. 4a pkt 9 ustawy o PDOP.
Od 1 stycznia 2013 r. będą nowe definicje samochodu osobowego
Dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych, z dniem 1 stycznia 2013 r. wejdą w życie nowe definicje samochodu osobowego. Wprowadza je wspomniana wcześniej ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. W obu ustawach definicje samochodu osobowego będą miały identyczne brzmienie.
W świetle nowych regulacji, nadal samochodami osobowymi będą pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą (z wyjątkiem pojazdów spełniających szczegółowe wymagania).
Nowe przepisy częściowo różnią się od wcześniejszych w zakresie warunków pozwalających na niezaliczenie danego pojazdu samochodowego do samochodów osobowych. Mianowicie określają warunki uznania pojazdu samochodowego za pojazd specjalny. Fakt, że pojazd samochodowy jest samochodem specjalnym, będzie można stwierdzić na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, lub z innych dokumentów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, nowością jest też to, że za samochód inny niż samochód osobowy będzie uznany pojazd samochodowy, w którym liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
-
1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,
-
2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,
-
3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg.
W tym przypadku dopuszczalna ładowność pojazdów oraz liczba miejsc (siedzeń) określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Natomiast pojazdy, które spełniają wymienione warunki, ale nie wynika to z wyciągu ze świadectwa homologacji ani odpisu wskazanej decyzji (w tych dokumentach nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc), uznaje się za samochody osobowe.
www.PodatekDochodowy.pl - Samochód w firmie:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.AutowFirmie.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|