Przegląd Podatku Dochodowego nr 17 (305) z dnia 1.09.2011
Jak ustalić przychód pracownika, który służbowy samochód użytkuje prywatnie?
Pracownikowi (na czas jego urlopu) udostępniliśmy nieodpłatnie samochód służbowy. Przychód u pracownika obliczamy jako iloczyn liczby przyznanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu określonej dla podróży służbowych. Czy prawidłowo ustalamy przychód z tytułu korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych? Zaznaczamy, że nie prowadzimy działalności, której przedmiotem jest wynajem samochodów.
Problem poruszony w pytaniu wymaga szerszego omówienia. Przy czym proponowana przez podatnika metoda ustalania przychodu w tym przypadku nie jest właściwa. Przychodem pracownika ze stosunku pracy jest wartość nieodpłatnych świadczeń z tytułu udostępnienia pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych, którą należy ustalić na podstawie cen rynkowych.
Pracodawca może udostępnić pracownikowi służbowe auto. W myśl art. 12 ust. 1 updof, wartość świadczenia w postaci nieodpłatnego udostępnienia przez zakład pracy samochodu służbowego do celów prywatnych stanowi u pracownika przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jak wynika bowiem z tego przepisu, przychodem pracownika ze stosunku pracy jest m.in. wartość nieodpłatnych świadczeń (częściowo odpłatnych), przy czym świadczenia te pracownik powinien otrzymać.
Zwróć uwagę! Każde niepieniężne świadczenie trzeba najpierw wycenić, aby ustalić kwotowo wysokość przychodu. Wartość pieniężną takiego świadczenia określa się na podstawie art. 11 ust. 2a updof. W tym przypadku wartość tę należy ustalić według cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. |
Zaproponowane przez podatnika wyliczenie przychodu w wysokości iloczynu liczby przyznanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu określonej dla podróży służbowych nie wynika z art. 11 ust. 2a updof. Należy więc uznać, że ta metoda nie jest prawidłowa.
W praktyce przyjmuje się, że w celu ustalenia wielkości przychodu trzeba posłużyć się stawkami stosowanymi przez wypożyczalnie samochodów. Należy przy tym wziąć pod uwagę: markę samochodu, rok produkcji, stan techniczny, przebieg, wyposażenie, a także miejsce udostępnienia.
Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2010 r., nr ITPB2/415-965/09/ENB. W interpretacji tej stwierdził, że: "(...) w celu ustalenia wartości świadczenia Spółka jako pracodawca, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy usług najmu samochodów, powinna uwzględnić ceny rynkowe stosowane przez firmy zajmujące się wynajmem samochodów tej samej marki. Wskazać również należy, że w ramach ceny rynkowej stosowanej przez firmy zajmujące się wynajmem samochodów uwzględnione będą dodatkowe koszty związane z użytkowaniem samochodu w postaci np. ubezpieczenia, obsługi serwisowej, zatem nie należy odrębnie ustalać ich wartości. Natomiast wszelkie dodatkowe koszty (np. koszt paliwa zakupionego przez Wnioskodawcę) związane z eksploatacją samochodu do celów prywatnych, które nie zostaną uwzględnione w wartości świadczenia wyliczonego zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy (updof - przyp. red.), należy obliczyć na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy, tj. na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku".
Zwróć uwagę! Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem pracownika jest różnica między wartością tych świadczeń, ustaloną według podanych zasad, a odpłatnością ponoszoną przez niego. |
Często firmowe auta są leasingowane. W takim przypadku firma co miesiąc płaci ratę leasingową. Jeśli z takiego samochodu korzysta pracownik, zasadne jest przyjęcie jako kwoty bazowej raty leasingu.
|
Podany przykład ilustruje prostą sytuację, w której pracownik przez kilka dni korzysta z firmowego auta wyłącznie do celów prywatnych. Trudniej jest wskazać sposób kalkulacji wartości nieodpłatnego świadczenia, w przypadku kiedy np. w dni robocze pracownik jeździ samochodem zarówno w celach służbowych, jak i prywatnych.
We wniosku o interpretację indywidualną skierowanym do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z 12 maja 2010 r., nr IPPB2/415-105/10-3/MK) podatnik wskazał, że w celu ustalenia przychodu pracownika, który korzysta ze służbowego samochodu do celów prywatnych, prawidłowe jest pomnożenie stawki za kilometr przez liczbę przejechanych w danym miesiącu kilometrów do celów prywatnych. Przy czym stawkę za kilometr wylicza się, dzieląc sumę rat leasingowych podczas całego okresu najmu przez liczbę kilometrów, jakie pojazd może w tym okresie przejechać. Każde auto miałoby wówczas swoją indywidualną stawkę za kilometr, a pracodawca zbierałby co miesiąc oświadczenia dotyczące liczby kilometrów przejechanych na własne cele. Organ podatkowy nie ocenił takiego sposobu wyliczenia przychodu. Odpowiedział: "(...) rolą postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, nie jest ustalenie czy sposób kalkulacji przychodu dla pracownika z tytułu nieodpłatnego korzystania, dla potrzeb prywatnych z samochodu służbowego jest prawidłowy, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego".
Inny podatnik w swoim wniosku o interpretację indywidualną, skierowanym do tego samego organu podatkowego (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 listopada 2010 r., nr IPPB4/415-665/10-2/SP) przedstawił inny sposób wyliczenia przychodu pracownika z tytułu używania leasingowanego samochodu służbowego do celów prywatnych.
Podatnik wskazał, że wartość świadczenia stanowi iloczyn ilości godzin w ciągu miesiąca, w których samochód służbowy pozostaje do dyspozycji do celów prywatnych oraz stawki godzinowej świadczenia. Przy czym stawką godzinową świadczenia jest iloraz miesięcznej kwoty czynszu najmu samochodu i ilość godzin w miesiącu, przy zastosowaniu 16 godzinnej doby (podatnik przyjął, że 8 godz. przeznacza się na sen). Wnioskodawca podał też przykładowe wyliczenie przychodu przy zastosowaniu zaproponowanego przez niego algorytmu:
- czynsz najmu wyniósł w miesiącu: 3.000 zł,
- ilość godzin w miesiącu 31 dni x 16 godz. = 496 godz.,
- stawka godzinowa świadczenia: 3.000 zł/496 godz. = 6 zł/godz.,
- czas spędzony w pracy: 220 godz.,
- czas spędzony prywatnie: (496 godz. - 220 godz.) = 276 godz.,
- wartość nieodpłatnego świadczenia: 276 godz. x 6 zł = 1.656 zł.
Także w tym przypadku podatnik nie uzyskał jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy zaproponowany przez niego sposób wyliczenia przychodu jest prawidłowy. Organ podatkowy stwierdził, że: "Zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy".
Różnorodność stanów faktycznych i brak jednoznacznych regulacji ustawowych sprawia, że organy podatkowe uchylają się od wyrażenia jednoznacznego stanowiska co do sposobu kalkulacji przychodu z tytułu korzystania przez pracownika z samochodu służbowego do celów prywatnych. Podatnik, biorąc na siebie ryzyko, musi przyjąć własną metodę wyliczenia tego przychodu.
Zwróć uwagę! W przypadku samochodów leasingowanych przez pracodawcę podstawą do wyliczenia omawianego przychodu może być miesięczna rata leasingowa. Opłaty leasingowe mogą bowiem odzwierciedlać cenę rynkową najmu samochodu. |
www.PodatekDochodowy.pl - Samochód w firmie:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.AutowFirmie.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|