podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 28 (855) z dnia 1.10.2014

Ujęcie bonu w przychodach podatkowych

W praktyce zazwyczaj prezentowany jest pogląd, że gdy w ramach sprzedaży premiowej przedsiębiorca (podatnik CIT lub PIT) otrzyma od sprzedawcy bony, uprawniające do dokonywania kolejnych zakupów po niższych cenach, to uzyskuje przychód podatkowy.

Tak przykładowo uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 17 lipca 2013 r., nr ILPB4/423-121/13-3/ŁM. W rozpatrywanej sprawie spółka, w celu osiągnięcia przewagi nad innymi firmami w branży oraz dla intensyfikacji sprzedaży, przeprowadziła akcję promocyjną, skierowaną m.in. do spółek oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Każdy z ww. klientów, który w czasie trwania promocji zrealizował w 100% swój plan indywidualny, otrzymywał nagrodę w postaci bonów, w wartości określonej w regulaminie promocji. Spółka zapytała organ podatkowy, czy otrzymane przez klientów bony stanowią dla nich przychód. Jej zdaniem tak, przy czym jest to przychód z nieodpłatnych świadczeń, kwalifikowany do przychodów z działalności gospodarczej (zatem spółka nie występuje tu w charakterze płatnika). Organ podatkowy przyznał spółce rację, stwierdzając:

"(…) nagrody w postaci bonów w Promocji skierowanej m.in. do Klientów Spółki będących Spółkami z o.o. są ściśle powiązane z prowadzoną przez Nich działalnością gospodarczą. Po stronie ww. Klientów następuje przysporzenie majątkowe w postaci wzrostu ich aktywów, uzyskane dzięki prowadzonej działalności gospodarczej. Wartość tych nagród należy traktować jako przychód z działalności gospodarczej tych spółek, który należy doliczyć do pozostałych przychodów i łączną kwotę opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych.

(…) Przychód ten winien być opodatkowany samodzielnie przez odbiorców przedmiotowych nagród. (…)"

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu również w innej interpretacji indywidualnej (tj. z 15 lutego 2013 r., nr ILPB1/415-1066/12-5/AMN) uznał, że otrzymanie bonu towarowego wiąże się z uzyskaniem przychodu. Sprawa dotyczyła spółki, która pełniła funkcję uczestnika w programie lojalnościowym. Za dokonane w jej sklepach zakupy (w ramach sprzedaży premiowej) klienci mieli "nabijane" punkty, które mogli zamienić na nagrody m.in. w postaci bonów towarowych. Bony te byłyby wykorzystywane przez klientów do "zapłaty" za nabywane przez nich towary handlowe wyłącznie w tych sklepach, które te bony wydawały. Miało to wyglądać np. w ten sposób, że klient dokonujący zakupów towarów handlowych w cenie sprzedaży 100 zł brutto (z VAT), z wykorzystaniem bonu o wartości nominalnej 20 zł, ostatecznie zapłaci za dokonane zakupy kwotę 80 zł. Spółka zapytała organ podatkowy m.in. o to, czy po stronie klienta powstanie przychód w przypadku:

  • "nabicia" punktów na karcie klienta,
     
  • zamiany (wykorzystania) punktów na bon towarowy,
     
  • wykorzystania bonu do zapłaty części ceny towaru.

Organ podatkowy uznał, że ww. "nabicie" punktów nie powoduje powstania przychodu u klienta, gdyż w tym momencie nie uzyskuje on żadnego przysporzenia majątkowego. Przychód powstanie natomiast w momencie otrzymania przez klienta bonu towarowego o określonej wartości nominalnej w zamian za wymianę (przeliczenie) zgromadzonych na karcie punktów. Klient uzyskuje wówczas przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy. W konsekwencji przychód nie może już powstać w chwili realizacji bonu, tj. wykorzystania go do uregulowania części ceny kupowanego towaru.

Inne stanowisko w kwestii skutków otrzymania bonu zajął natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 11 lutego 2011 r., nr IPPB2/415-997/10-2/MG. Interpretacja ta dotyczyła spółki, która w ramach akcji promocyjno-marketingowych zamierzała przekazywać klientom bony uprawniające do otrzymania rabatu kwotowego przy kolejnych zakupach, w sklepach należących do spółki. Grono osób biorących udział w ww. akcji nie podlegałoby ograniczeniu. W regulaminie akcji zaznaczono, że nie będzie możliwe dokonywanie zapłaty za towary wyłącznie przy użyciu bonów. W odpowiedzi na zapytanie spółki, czy przekazanie klientowi bonu rabatowego skutkuje powstaniem u niego przychodu podatkowego, organ podatkowy uznał, że przychód taki nie powstaje. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że skutkiem uzyskania bonu rabatowego będzie otrzymanie rabatu w akcji rabatowej przeprowadzonej przez spółkę, czyli obniżenie ceny towarów przy kolejnych zakupach w sklepach spółki. Nie będzie to natomiast uzyskanie nieodpłatnego świadczenia. W ramach prowadzonej akcji rabatowej nie dojdzie do wydania nagrody związanej ze sprzedażą premiową, ale do zakupu towaru z rabatem. Zdaniem organu podatkowego, jeśli grono podmiotów mogących skorzystać z rabatów na podstawie posiadanych bonów rabatowych nie będzie ograniczone (tj. dotyczyć będzie szerokiego grona klientów), to przychód u biorących udział w akcji rabatowej nie powstanie, zarówno w momencie przekazania bonu rabatowego, jak i jego realizacji.

Zwróćmy uwagę, że u sprzedawcy przekazanie bonu, uprawniającego do zakupu towarów po obniżonej cenie, traktowane jest generalnie jako przyznanie klientowi w przyszłości rabatu na kolejne zakupy. Wiąże się to z tym, że wartość bonu obniża przychód uzyskany ze sprzedaży towarów, za które nabywca w części "zapłaci" bonami (przychodem nie będzie oczywiście kwota VAT należnego). Potwierdzają to również organy podatkowe. Pisaliśmy o tym w Biuletynie Informacyjnym nr 15 z 20 maja 2014 r., w artykule pt. "Obniżenie ceny sprzedaży towaru o wartość bonu przyznanego w ramach programu lojalnościowego - rozliczenie podatkowe i ewidencja księgowa".

Nie wydaje się zasadne, że bon, którym klient częściowo "zapłaci" za towar przy kolejnych zakupach, u sprzedawcy traktowany jest jako udzielenie rabatu obniżającego cenę towaru (i w momencie przekazywania bonu jego wartość jest neutralna), a jednocześnie u nabywcy nie jest on rabatem, lecz przychodem z nieodpłatnych świadczeń czy z tytułu np. otrzymanych pieniędzy, wartości pieniężnych. Skoro u sprzedawcy przyznanie bonu traktowane jest jako udzielenie rabatu, to wydaje się, że w ramach tej samej transakcji tak samo bon ten powinien być traktowany przez nabywcę. Odzwierciedleniem tego stanowiska jest ostatnia z ww. interpretacji, w której organ podatkowy uznał, że otrzymanie bonu rabatowego nie stanowi przychodu podatkowego. Jest to jednak stanowisko odosobnione. Na ogół jednak przyjmuje się, co potwierdzają organy podatkowe, że otrzymanie bonu stanowi przychód. Przyjęcie innego rozwiązania jest zatem ryzykowne.

www.PodatekDochodowy.pl - Przychody podatkowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
8
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.