podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 15 (519) z dnia 1.08.2020

Data uzyskania przychodu ze sprzedaży poprzez internetową platformę handlową

Firma dokonuje sprzedaży towarów poprzez platformę handlową Allegro. Klient wpłaca należność za towar na rachunek platformy, a firma otrzymuje informację o dacie dokonania tej wpłaty. Następnie producent wysyła towar bezpośrednio do klienta. Natomiast Allegro wpłaca na konto firmy uzyskaną wcześniej należność pomniejszoną o prowizję. Kiedy w firmie powstaje przychód ze sprzedaży towarów?

Przychód powstaje w dacie uregulowania należności przez klienta, tj. w dniu wpływu środków na rachunek platformy albo w dniu wystawienia przez firmę faktury klientowi, jeśli wystawienie faktury miało miejsce przed uregulowaniem należności.

Za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Tak wynika z art. 14 ust. 1 updof oraz art. 12 ust. 3 i ust. 4 pkt 9 updop.

Przepisy ustawy o PIT i ustawy o CIT nie uzależniają momentu powstania przychodu od samej specyfiki transakcji sprzedaży towarów.

Moment uzyskania takiego przysporzenia określa art. 14 ust. 1c updof i art. 12 ust. 3a updop. Jest nim dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  • wystawienia faktury albo
     
  • uregulowania należności.

Zdarzenie, które wystąpi jako pierwsze, wyznacza datę powstania przychodu.

Z informacji zawartych w treści pytania dowiadujemy się, że w rozpatrywanym przypadku najpierw klient reguluje należność za towar, a następnie go otrzymuje. Niestety nie wiemy, w którym momencie firma wystawia fakturę.

Jeśli wystawienie faktury wyprzedza wpłatę należności, to data wystawienia faktury wyznacza moment uzyskania przychodu. Jeżeli natomiast uregulowanie należności przez klienta (wpłata na rachunek platformy) następuje przed wystawieniem faktury, to datę takiej wpłaty należy uznać za moment powstania przychodu w firmie. Nie ma tutaj znaczenia, że Allegro przekazuje firmie środki otrzymane od klienta dopiero po pewnym czasie. Skoro klient uregulował należność wobec firmy zgodnie z przyjętymi zasadami przebiegu transakcji, to nie ma znaczenia, kiedy w rzeczywistości środki wpłyną na konto firmy.

Warto dodać, że przychodem firmy jest kwota należna od klienta, tj. wynikająca z faktury. Fakt, że faktycznie otrzyma ona kwotę niższą, bo pomniejszoną o prowizję pobraną przez Allegro nie ma wpływu na wysokość uzyskanego przychodu.

Prowizja to wydatek/koszt, a więc powinna być rozpatrywana w kategorii kosztów podatkowych zdefiniowanych w art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop. Zgodnie z tymi przepisami takimi kosztami są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof i art. 16 ust. 1 updop.

Prowizja z jaką mamy do czynienia w tym przypadku, nie została wykluczona z kosztów w wymienionym art. 23 updof i art. 16 ust. 1 updop. Oznacza to, że firma ma prawo zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów, gdyż spełnia przesłanki takiego kosztu, o których mowa w art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop.

www.PodatekDochodowy.pl - Przychody podatkowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.