podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 15 (351) z dnia 1.08.2013

Wartość ubioru reprezentacyjnego jest przychodem u pracownika

Kilka osób z firmy odpowiedzialnych za kontakty z kluczowymi kontrahentami otrzymało zaliczki na zakup ubioru reprezentacyjnego (eleganckich garniturów i garsonek). Po dokonaniu zakupu osoby te obowiązane są przedstawić fakturę dokumentującą ten zakup oraz rozliczyć otrzymane zaliczki. Czy zakupione stroje mogą być potraktowane jako ubiór służbowy? Czy wspomniana zaliczka otrzymana przez pracownika jest u niego przychodem ze stosunku pracy oraz stanowi podstawę wymiaru składek ZUS? Jak rozliczyć wypłacone zaliczki?

W opisanym przypadku nie mamy do czynienia ze strojem służbowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 10 updof. Zaliczka na poczet zakupu ubioru reprezentacyjnego nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, a tym samym podstawy wymiaru składek ZUS. Przychodem podlegającym opodatkowaniu i oskładkowaniu jest wartość wydanego pracownikowi ubrania.


Przychód z otrzymania stroju służbowego

Pracodawca może podjąć decyzję o obowiązku używania przez pracownika odzieży służbowej (np. reprezentacyjnej). Obowiązek może być nałożony przez pracodawcę na podstawie przepisów wewnątrzzakładowych, np. regulaminu pracy albo uchwały zarządu, polecenia dyrekcji, itp.

Dla celów podatkowych wszelkie przysporzenia, czy to finansowe, czy też majątkowe, otrzymane przez pracownika w związku z łączącą go z pracodawcą umową o pracę stanowią u tego pracownika przychód ze stosunku pracy. Wynika to z art. 12 ust. 1 updof. Tak więc przychodem będzie również wartość otrzymanego przez pracownika stroju służbowego. Przy czym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 10 updof wolna od podatku dochodowego jest wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia ubioru służbowego. Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 8 maja 2012 r., nr ITPB2/415-246/11/12-S/IB stwierdził, że: "(…) wykładni omawianego przepisu (tj. art. 21 ust. 1 pkt 10 updof - przyp. red.) należy dokonywać w oparciu o językowe znaczenie słów »ubiór« i »służbowy«. Uniwersalny słownik języka polskiego określa mianem »ubrania« - »to, co się nosi; ubranie, strój«, »służbowy« - »dotyczący pracy w jakiejś instytucji, w wojsku itp., wynikający z pracy w takiej instytucji; urzędowy«. Wobec powyższego uznać należy, iż odzież służbowa to specjalna odzież (lub elementy tej odzieży) noszona tylko w związku z wykonywaną pracą, której charakter powinien uniemożliwiać wykorzystywanie jej do celów osobistych, np. mundur, odzież robocza charakterystyczna dla firmy poprzez barwę, krój, logo, itp.".

Uwzględniając brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 10 updof oraz podaną definicję stroju służbowego, należy stwierdzić, że wartość ubioru służbowego jest wolna od podatku, gdy łącznie spełnione będą następujące warunki:

  • noszenie ubioru służbowego jest obowiązkiem pracownika wynikającym z przepisów wewnątrzzakładowych,
     
  • ubiór posiada charakterystyczne cechy, które uniemożliwiają wykorzystanie go do celów prywatnych, np. naszyte logo firmy, charakterystyczny krój i kolor.

Natomiast gdy pracodawca nie wydaje pracownikom obowiązkowego ubioru służbowego, ale wypłaca im ekwiwalent pieniężny za ten ubiór, to aby kwota tego ekwiwalentu była wolna od podatku, musi ona odpowiadać poniesionym przez pracownika wydatkom na zakup ubioru służbowego.

Jeżeli którykolwiek z wymienionych warunków nie jest spełniony, to wartość ubioru służbowego (wypłaconego ekwiwalentu), stanowi u pracowników przychód ze stosunku pracy, od którego pracodawca obowiązany jest pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Tak więc, jeżeli wydany pracownikowi strój służbowy nie wykazuje szczególnych cech pozwalających powiązać go z firmą, w której pracownik ten jest zatrudniony, to wartość tego stroju stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy. Podobnie stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 20 września 2011 r., nr ILPB2/415-698/11-2/TR. Czytamy w niej, że: "Wskazane ubrania są (…) zwykłymi elementami garderoby, które nie wyróżniają się w żaden sposób trwałymi cechami indywidualizującymi je w stosunku do ogólnie dostępnych i stosowanych do celów prywatnych ubrań, a w szczególności oznaczeniami firmowymi (np. logo), co potwierdza również fakt, iż - jak wynika z opisu Zainteresowanego - celom identyfikacyjnym służą stanowiące odrębną od tychże ubrań całość - m.in. identyfikatory i inne elementy identyfikujące pracownika i pracodawcę, np. różnego rodzaju znaczki z logo lub hasłami reklamowymi pracodawcy. Na gruncie przedmiotowej sprawy nie zostały więc spełnione przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".


Rozliczenie wypłaconej kwoty

Z pytania wynika, że pracownicy otrzymali określone kwoty pieniężne (zaliczki) na zakup ubioru reprezentacyjnego. Potwierdzeniem wydatkowania tych pieniędzy zgodnie z ich przeznaczeniem będzie faktura lub rachunek dokumentujący zakup wspomnianej odzieży wystawiona na pracodawcę. Faktura będzie jednocześnie podstawą do rozliczenia przez pracowników otrzymanych zaliczek.

W takiej sytuacji należy uznać, że pracownicy dokonujący zakupu ubioru reprezentacyjnego działają w imieniu i na rzecz pracodawcy, co znajdzie potwierdzenie w fakturach wystawionych na pracodawcę. W rezultacie zaliczka wypłacona pracownikowi na potrzeby firmowych zakupów nie stanowi u niego przysporzenia majątkowego. Nie należy jej traktować jako zaliczki na poczet wynagrodzenia i uznawać za przychód ze stosunku pracy. Zatem w dacie wypłaty zaliczki nie powstanie u pracownika przychód ze stosunku pracy. W tym przypadku przychód powstanie w dacie otrzymania przez pracownika ubioru reprezentacyjnego. Przy czym w opisanym przypadku przychód nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 10 updof, gdyż zakupione ubrania nie będą miały charakteru stroju służbowego. Z tych samych powodów nie będzie miał zastosowania § 2 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 ze zm.), który wyłącza z oskładkowania wartość ubioru służbowego (umundurowania), którego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalent pieniężny za ten ubiór. Skoro bowiem w omawianym przypadku mamy do czynienia z ubiorem reprezentacyjnym niemającym charakteru ubioru służbowego, wartość takiego ubrania będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i składki na ubezpieczenie zdrowotne.

www.PodatekDochodowy.pl - Przychody podatkowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
8
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.