Gazeta Podatkowa nr 95 (1552) z dnia 26.11.2018
Sporządzenie PIT-4R i PIT-11 po przejęciu pracowników
Na podstawie art. 231 Kodeksu pracy z dniem 1 października 2018 r. nasza firma przejęła pracowników od innego zakładu pracy. Czy w takiej sytuacji po zakończeniu 2018 r. będziemy mieli obowiązek sporządzić imienne informacje PIT-11 dla tych pracowników za cały 2018 r. oraz czy w deklaracji rocznej PIT-4R za 2018 r. musimy wykazać zaliczki na podatek dochodowy pobrane w 2018 r. przez poprzedniego pracodawcę?
Zakład pracy, który w trybie art. 231 Kodeksu pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.) w trakcie roku podatkowego przejmuje pracowników, ma obowiązek po zakończeniu tego roku złożenia deklaracji rocznej PIT-4R oraz sporządzenia informacji PIT-11, w których powinien ująć dane obejmujące okres zarówno sprzed, jak i po przejęciu pracowników.
Zgodnie z treścią art. 231 § 1 K.p. w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5. Przytoczony przepis art. 231 § 1 K.p. przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany, mimo przejęcia pracowników. To oznacza, że w wyniku przejęcia pracowników we wskazanym trybie następuje zmiana zakładu pracy, ale stosunek pracy nie ulega rozwiązaniu (por. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2017 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.188.2017.1.MG). Na gruncie podatku dochodowego oznacza to, że zakład pracy przejmujący pracowników przejmuje rolę płatnika podatku dochodowego, na którym ciążą obowiązki przewidziane w przepisach ustawy o pdof. W ich zakres wchodzi m.in. obowiązek sporządzenia stosownych informacji i deklaracji oraz obowiązek poboru i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. Zakład pracy w roku podatkowym, w którym przejął pracowników, wywiązuje się z tych ustawowych obowiązków na zasadzie kontynuacji.
Wobec tego w przedstawionym stanie faktycznym po zakończeniu 2018 r. na pracodawcy, który w trakcie 2018 r. przejął pracowników, ciąży obowiązek przekazania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-4R oraz przekazania tym pracownikom i właściwym urzędom skarbowym informacji PIT-11 obejmujących dane za cały 2018 r.
www.PodatekDochodowy.pl - Rozliczenie podatku:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.RozliczeniaPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|