Gazeta Podatkowa nr 42 (1499) z dnia 24.05.2018
Kwota zmniejszająca podatek po ustaniu zatrudnienia
Wypłaciłem byłemu pracownikowi odprawę rentową. Przy obliczaniu zaliczki uwzględniłem kwotę zmniejszającą podatek. Czy postąpiłem prawidłowo? (pytanie z dyskusji na www.forum.gofin.pl nr 1155722)
Firmy zatrudniające osoby fizyczne na umowę o pracę od uzyskiwanych przez nie przychodów ze stosunku pracy zobowiązane są pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczki te, o ile pracodawca został do tego uprawniony przez pracownika w złożonym przez niego oświadczeniu PIT-2, pomniejszane są o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1b ustawy o pdof (art. 32 ust. 3 ustawy o pdof, Dz. U. z 2018 r. poz. 200 ze zm.).
W praktyce często mają miejsce sytuacje, w których wypłata pracowniczych należności - tak jak to ma miejsce w pytaniu uczestnika forum - dokonywana jest już po ustaniu zatrudnienia. Od jego wartości były już pracodawca jako płatnik pdof ma obowiązek pobrać zaliczkę na podatek dochodowy na zasadach przewidzianych dla przychodów ze stosunku pracy.
Kalkulator wynagrodzeń dostępny jest w serwisie kalkulatory.gofin.pl.
Przez szereg lat organy podatkowe przyjmowały, że wraz z rozwiązaniem stosunku pracy, ważność traci pracownicze oświadczenie upoważniające pracodawcę do stosowania 1/12 kwoty zmniejszającej podatek. W efekcie twierdziły, że gdy do wypłaty dochodzi po ustaniu stosunku pracy, wówczas nawet jeżeli w trakcie zatrudnienia pracownik przedmiotowe oświadczenie złożył, nie uprawnia ono płatnika do pomniejszenia zaliczki o tę kwotę.
Jednak obecnie, co potwierdził resort finansów w odpowiedzi z dnia 30 stycznia 2017 r. na pytanie naszego Wydawnictwa, organy podatkowe prezentują inny pogląd. Przyjmują bowiem, że sam fakt ustania stosunku pracy nie powoduje, iż płatnik traci uprawnienie do pomniejszenia zaliczki o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek od wypłaconego po tej dacie wynagrodzenia. Istotne jest jednak, aby w chwili dokonywania wypłaty nadal były spełnione warunki, od których ustawodawca uzależnia prawo do zmniejszenia zaliczki na podatek. Jeżeli zatem były pracownik nie powiadomi byłego pracodawcy o zmianie stanu faktycznego wynikającego z PIT-2, pracodawca ma prawo przy wyliczaniu zaliczki od omawianych należności uwzględnić kwotę zmniejszającą podatek.
www.PodatekDochodowy.pl - Opodatkowanie umów:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.UmowyCywilnoprawne.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|