Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 28 (819) z dnia 1.10.2013
Korekta amortyzacji środka trwałego nabytego na raty
Zakupiliśmy środek trwały, za który płatność została rozłożona przez sprzedającego na raty. W jaki sposób ustalać amortyzację dla celów podatkowych - procentowo w stosunku do zapłaconej wartości, czy też dopiero po całkowitej spłacie zobowiązania?
Odpis amortyzacyjny od wartości początkowej środka trwałego zakupionego na raty podlega korekcie, o ile w terminie 90 dni od zaliczenia odpisu do kosztów uzyskania przychodów wartość amortyzacji przewyższa kwotę zapłaconego zobowiązania z tytułu nabycia takiego środka trwałego. Jeżeli natomiast zapłacona na ten moment kwota zobowiązania jest wyższa od kwoty amortyzacji, to korekty takiej nie dokonuje się. |
W przypadku nabycia środków trwałych m.in. na raty, czyli z odroczonym terminem płatności, zastosowanie mają wprowadzone z dniem 1 stycznia 2013 r. do ustaw podatkowych tzw. przepisy zapobiegające zatorom płatniczym zawarte w art. 15b ustawy o PDOP lub art. 24d ustawy o PDOF.
Jak wynika z ich treści, korekty kosztów uzyskania przychodów należy dokonać, jeżeli do dnia upływu terminów, tj. 30 dni od terminu płatności i 90 dni od dnia zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych, nie uregulowano kwoty zobowiązania wynikającego z dokumentów dotyczących tych kosztów.
Sposób korekty amortyzacji przedstawia pismo Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych z 20 maja 2013 r., nr DD6/033/93/MNX/13/RD-47905/13, skierowane do Biura Krajowej Informacji Podatkowej i opublikowane w Biuletynie Skarbowym Ministerstwa Finansów nr 3 z br. (pisaliśmy o tym w Biuletynie Informacyjnym nr 20 z 10 lipca br.).
Zdaniem Ministerstwa Finansów, jeżeli do dnia upływu 30 dni od terminu płatności i 90 dni od dnia zaliczenia wydatku do kosztów, zaliczona do kosztów część zobowiązania znajduje pokrycie w płatnościach, to nie powinno mieć miejsca zmniejszenie kosztów.
Zatem, w omawianym przypadku, korekcie kosztów będą podlegały jedynie odpisy amortyzacyjne w części, w jakiej ich suma przewyższa łączną kwotę dokonanych płatności.
Przykład
Podatnik zakupił 5 sierpnia br. środek trwały o wartości 74.400 zł (pomijamy VAT). W dniu zakupu środka trwałego wpłacono 2.400 zł, a pozostałą kwotę rozłożono na 36 miesięcznych rat - po 2.000 zł każda. Począwszy od września br. rozpoczęto jego amortyzację stawką z Wykazu równą 20%. Odpis miesięczny wyniósł: 1.240 zł (74.400 zł x 20% : 12 miesięcy). Pomimo tego, że jednostka nie uiściła raty za wrzesień w kwocie 2.000 zł, w terminie 90 dni od daty zaliczenia odpisu do kosztów, nie wystąpi konieczność korekty odpisów amortyzacyjnych. Przyjmuje się bowiem, że w części zaliczonej do kosztów (1.240 zł) zapłata została zrealizowana pierwszą wpłatą równą 2.400 zł. Dopiero nieuiszczenie raty w terminie 90 dni od daty zaliczenia do kosztów drugiego odpisu amortyzacyjnego (tj. odpisu za październik) spowoduje konieczności wyłączenia z kosztów podatkowych części odpisu amortyzacyjnego za październik w kwocie równej 80 zł, co wynika z wyliczenia: Odpisy amortyzacyjne za wrzesień i październik br.: 2.480 zł (2 x 1.240 zł) - dokonane płatności 2.400 zł (pierwsza wpłata) = różnica 80 zł. Późniejsze dokonanie zapłaty spowoduje możliwość zaliczenia do kosztów wyłączonej kwoty amortyzacji (tu: 80 zł). |
www.PodatekDochodowy.pl - Koszty podatkowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|