Gazeta Podatkowa nr 97 (825) z dnia 5.12.2011
Odszkodowanie za wypadek przy pracy kosztem pracodawcy
Wydatki poniesione przez pracodawcę na odszkodowanie, zadośćuczynienie i rentę dla pracownika z tytułu wypadku przy pracy, należy uznać za związane z prowadzoną przez pracodawcę działalnością gospodarczą. Nie można bowiem zaprzeczyć, że są one konsekwencją zatrudnienia pracowników, klasyfikuje się je do kategorii tzw. wydatków pracowniczych, a obowiązek ich poniesienia wynika wprost z przepisów Kodeksu cywilnego. Ponadto rzetelne wywiązywanie się przez pracodawcę z ciążących na nim obowiązków wobec pracowników, którzy ulegną wypadkom przy pracy, nie pozostaje bez wpływu na resztę zatrudnionych. Powoduje bowiem, że mają oni pewność, iż w podobnej sytuacji również nie zostaną pozbawieni należnych im świadczeń. Stąd tego rodzaju wydatki związane z funkcjonowaniem pracodawcy pośrednio przyczyniają się do uzyskiwania przychodów i podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów podatkowych w prowadzonej przez niego działalności.
Taką możliwość podatkowego rozliczania wskazanych na wstępie wydatków potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 2 listopada 2011 r., nr IPTPB3/423-188/11-2/KJ.
Wnioskodawcą w rozpatrywanej przez fiskusa sprawie była spółka prowadząca działalność w zakresie produkcji energii cieplnej. Z opisu przedstawionego przez nią stanu faktycznego wynikało, że na terenie jej zakładu doszło do wypadku przy pracy. Pracownik zatrudniony na stanowisku palacza kotłowego, z powodu niedostatecznego zabezpieczenia stanowiska pracy (niewłaściwe zabezpieczenie barierki ochronnej), podczas pełnienia swoich obowiązków upadł z wysokości 3 metrów na betonowe podłoże. W wyniku wypadku doznał uszczerbku na zdrowiu, w związku z czym jest niezdolny do dalszej pracy oraz samodzielnej egzystencji.
Poszkodowany pracownik wytoczył pracodawcy powództwo o zasądzenie na jego rzecz odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy oraz miesięcznej renty z tytułu niezdolności do pracy. Sąd uznał powództwo pracownika za zasadne w części i zasądził od spółki kwotę 62.373,09 zł tytułem odszkodowania z ustawowymi odsetkami oraz rentę miesięczną w wysokości 500 zł. W tej sytuacji spółka nie była pewna, czy wskazanymi należnościami ma prawo obciążać koszty podatkowe, w związku z czym wystąpiła do organu podatkowego o wyjaśnienie tej kwestii.
Przedstawiając własne stanowisko spółka użyła argumentacji opisanej na wstępie. Organ podatkowy, zgadzając się z nią uznał - naszym zdaniem słusznie - stanowisko spółki za prawidłowe i odstąpił od uzasadnienia prawnego jego oceny.
www.PodatekDochodowy.pl - Koszty podatkowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|