Przegląd Podatku Dochodowego nr 17 (305) z dnia 1.09.2011
Koszty usług pozyskiwania kontrahentów
Zagraniczna firma zawarła z naszą spółką z o.o. umowę na usługi pozyskiwania kontrahentów na terenie kraju, w którym ma siedzibę. Czy wydatki na tę usługę stanowią koszt podatkowy jako wydatki na reklamę? Czy też należy je potraktować jako koszty reprezentacji i wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów?
Usługi pozyskiwania kontrahentów nie należy utożsamiać z reprezentacją ani reklamą. Wydatki na tę usługę stanowią koszt uzyskania przychodów. |
Na podstawie art. 15 ust. 1 updop, kosztami podatkowymi są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
W przypadku usług pozyskiwania kontrahentów, wydatki te będą mogły być zaliczone do kosztów podatkowych również pod warunkiem wykazania związku z uzyskiwanym przychodem. Pozyskiwanie kontrahentów z pewnością ma na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, wobec tego wydatki na takie usługi stanowią koszty uzyskania przychodów.
W zamkniętym katalogu kosztów niezaliczanych przez ustawodawcę do kosztów uzyskania przychodów ujęto między innymi wydatki na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Natomiast nie ma już ograniczenia, które obowiązywało do końca 2006 r., co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reklamę.
Przedmiotową usługę należy jednak odróżnić od reprezentacji i reklamy, pomimo że ich cel może być taki sam - pozyskanie kontrahentów.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji reprezentacji czy reklamy, dlatego też należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą "reprezentacja" to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną (Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczuka, PWN, Warszawa 2002). Przytoczona definicja reprezentacji akcentuje okazałość i wystawność, która ma służyć wywołaniu jak najlepszego wrażenia u potencjalnego klienta czy kontrahenta.
Z kolei reklama jest definiowana jako działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub skorzystania z określonych usług, napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi, efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia). Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabycia towarów, skorzystania z oferowanych usług. Pojęcie reklama oznacza działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów właśnie od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego. Reklama może dotyczyć nie tylko oferowanych towarów, ale również samej firmy i jej znaku.
W opisanej sytuacji spółka z o.o. nie realizuje wskazanych działań w zakresie reprezentacji i reklamy, lecz kupuje usługę pozyskiwania kontrahentów. Wydatki na tę usługę pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, więc stanowią koszty uzyskania przychodów.
www.PodatekDochodowy.pl - Koszty podatkowe:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|