podatek dochodowy, rozliczenia podatkowe, przychody podatkowe, koszty podatkowe
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 3 (339) z dnia 1.02.2013

Wątpliwości wokół stosowania w praktyce nowych przepisów dotyczących zatorów płatniczych

Z początkiem bieżącego roku weszły w życie przepisy obydwu ustaw o podatku dochodowym (art. 24d updof oraz art. 15b updop) nakładające na podatników, zwlekających z zapłatą za nabyte towary i usługi, obowiązek dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów.

Deklarowanym przez ustawodawcę celem wprowadzenia tych przepisów jest m.in. poprawa płynności finansowej przedsiębiorców i ograniczenie zatorów płatniczych w gospodarce.

Nowe regulacje są jednak niedoskonałe i sprawiają liczne trudności interpretacyjne. Zapewne z tego względu, Ministerstwo Finansów zamieściło na swojej stronie internetowej http://www.finanse.mf.gov.pl/abc-podatkow/znajdz-informacje (w polu "Czego dotyczy sprawa?" należy wybrać: "Zatory płatnicze") wskazówki mające ułatwić podatnikom wywiązywanie się z nowych obowiązków. Choć wyjaśnienia są rzeczywiście pomocne, to niestety nie ustrzeżono się błędów, a ponadto w przykładach ilustrujących stosowanie nowych przepisów nie uwzględniono zdarzeń gospodarczych o wyższym stopniu złożoności.

1. Korekta kosztów lub przychodów

Zasady dokonywania korekty kosztów podatkowych uzależnione zostały od terminu płatności ustalonego przez strony danej transakcji.

Zgodnie z dodanym art. 24d ust. 1 updof oraz art. 15b ust. 1 updop: "W przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów".

Z kolei art. 24d ust. 2 updof oraz art. 15b ust. 2 updop stanowi: "Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikająca z dokumentów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie".

Zmniejszenie kosztów podatkowych powinno więc nastąpić, w sytuacji gdy termin płatności:

  • nie przekracza 60 dni - w miesiącu, w którym upłynie 30 dni od daty ustalonego terminu płatności, jeśli podatnik nie ureguluje kwoty zobowiązania w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności,
     
  • jest dłuższy niż 60 dni - z upływem 90 dni od daty zaliczenia kwoty do kosztów podatkowych, jeśli w tym okresie płatność nie została uregulowana.

Jeżeli po dokonaniu takiego zmniejszenia kosztów płatność zostanie jednak uregulowana, podatnik w miesiącu, w którym to nastąpi, będzie zobowiązany do zwiększenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę dokonanego wcześniej zmniejszenia.

Wobec braku przepisów przejściowych, ważną informacją płynącą z ministerialnego wyjaśnienia, jest stwierdzenie, że nowe regulacje należy stosować do tych kwot wynikających z faktury lub innego dokumentu, które zostały zaliczone do kosztów podatkowych od dnia 1 stycznia 2013 r.

Przykład

Podatnik otrzymał w grudniu 2012 r. fakturę z 30-dniowym terminem płatności, który przypadał na 18 stycznia 2013 r.

Przypadek I

Podatnik w styczniu 2013 r. zaliczył kwotę wynikającą z faktury do kosztów podatkowych. Jest on zobowiązany stosować regulacje zawarte w art. 24d updof lub odpowiednio art. 15b updop.

Przypadek II

Kwotę wynikającą z otrzymanej faktury podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów w grudniu 2012 r. Podatnik nie jest zobowiązany do stosowania w odniesieniu do tego kosztu nowych regulacji określonych w art. 24d updof oraz odpowiednio art. 15b updop.

Jednak podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2013 r. i zakończy się po dniu 31 grudnia 2012 r., będą stosować do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2012 r. Wynika to z przepisów przejściowych ustawy nowelizującej (art. 17 ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce - Dz. U. poz. 1342).

Moment, w którym korekta kosztów powinna być przeprowadzona, reguluje art. 24d ust. 3 updof oraz art. 15b ust. 3 updop: "Zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, dokonuje się w miesiącu, w którym upływa termin określony w tych przepisach".

Praktyczne zastosowanie powołanego art. 24d ust. 3 updof oraz art. 15b ust. 3 updop przedstawiono w przykładzie 4 wspomnianego wcześniej ministerialnego opracowania. Pierwotnie z przykładu tego wynikało, że jeżeli dodatkowy termin upływa ostatniego dnia miesiąca, korektę kosztów należy przeprowadzić w miesiącu następnym. Był to oczywisty błąd, o czym świadczy to, że przykład ten został zmieniony. Po zmianie nadano mu następującą treść: "Podatnik nabył w dniu 30 stycznia 2013 r. usługę udokumentowaną fakturą i w tym dniu zaliczył kwotę wynikającą z faktury do kosztów podatkowych. Płatność za wykonanie usługi została ustalona na 100 dni, a więc płatność powinna być dokonana do dnia 10 maja 2013 r. W przedstawionym stanie faktycznym obowiązek zmniejszenia kosztów podatkowych nie wystąpi, jeżeli podatnik ureguluje zobowiązanie za zakupioną usługę do dnia 30 kwietnia 2013 r. Jest to bowiem 90-ty dzień terminu liczonego od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury do kosztów podatkowych. W przypadku nieuregulowania do dnia 30 kwietnia 2013 r. zobowiązania za zakupioną usługę, podatnik będzie zobowiązany do dokonania korekty kosztów podatkowych w miesiącu kwietniu 2013 r.".

Nowe przepisy art. 24d ust. 5 updof oraz art. 15b ust. 5 updop przewidują sytuację, w której należy zwiększyć przychody: "Jeżeli w miesiącu, w którym podatnik ma obowiązek dokonać zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, podatnik nie ponosi kosztów uzyskania przychodów lub poniesione koszty są niższe od kwoty zmniejszenia, wówczas ma obowiązek zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów".

Rozwiązanie przyjęte w tych przepisach nasunęło nam pewne wątpliwości. Zauważmy bowiem, że co do zasady kategorie kosztu podatkowego i przychodu dotyczą roku, a nie miesiąca. Zgodnie z regulacjami obydwu ustaw o podatku dochodowym, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów z danego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Zaliczkę miesięczną wylicza się, odejmując od przychodów uzyskanych od początku roku poniesione w tym okresie koszty, co oznacza, że koszty za dany miesiąc ustala się narastająco od początku roku. Uwzględniając tę zasadę art. 24d ust. 5 updof oraz art. 15b ust. 5 updop, miałyby zastosowanie tylko na przełomie lat podatkowych.

Nasze Wydawnictwo wystąpiło do Ministerstwa Finansów z prośbą o wyjaśnienie zasad stosowania m.in. tych przepisów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi udzielonej nam 18 stycznia 2013 r. potwierdziło jednak, że: "Zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów) należy dokonać w miesiącu, w którym obowiązek ten powstaje. Jeżeli zatem obowiązek zmniejszenia kosztów powstał np. w miesiącu lipcu roku podatkowego, a w miesiącu tym podatnik nie poniósł kosztów, to wówczas zwiększa przychody, o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów".

Zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów lub zwiększenia przychodów dokonuje się "na bieżąco" w miesiącu, w którym powstał obowiązek zmniejszenia kosztów/zwiększenia przychodów. Podatnik nie dokonuje tej korekty "wstecz".


2. Odpisy amortyzacyjne

Przepisy regulujące korektę kosztów lub przychodów mają odpowiednie zastosowanie do rozliczania w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W sytuacji gdy podatnik rozpoczął już dokonywanie amortyzacji, zobowiązany jest do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów zaliczonych uprzednio do nich odpisów amortyzacyjnych, w tej części, która odpowiada nieuregulowanym płatnościom składającym się na wartość początkową środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. Również w przypadku tych składników majątku zmniejszenie zaliczonych w ciężar kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych powinno nastąpić w miesiącu, w którym upłynie 30 dni od terminu płatności lub w miesiącu, w którym upłynie 90 dni od momentu zaliczenia ich do kosztów podatkowych, czyli w terminach określonych odpowiednio w art. 24d ust. 1 lub 2 updof i art. 15b ust. 1 lub 2 updop (art. 24d ust. 6 updof i art. 15b ust. 6 updop).

Jak wynika z art. 24d ust. 6 updof oraz art. 15b ust. 6 updop, a także wyjaśnień ministerialnych, zasady dotyczące korekty kosztów stosuje się do tej części odpisów amortyzacyjnych, które zostaną zaliczone do kosztów podatkowych od dnia 1 stycznia 2013 r.

Natomiast wówczas, gdy terminy wynikające z art. 24d ust. 1 i 2 updof oraz art. 15b ust. 1 i 2 updop upływają nie później niż w miesiącu następującym po miesiącu wprowadzenia środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji, do kosztów podatkowych zalicza się dokonane od nich odpisy amortyzacyjne w części, w jakiej ich cena nabycia lub koszt wytworzenia zostały uregulowane w tych terminach. Z kolei gdy zobowiązanie zostanie uregulowane w terminie późniejszym, podatnik w miesiącu uregulowania tego zobowiązania zwiększy koszty uzyskania przychodów o kwotę odpisów amortyzacyjnych, które nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych (art. 24d ust. 7 updof i odpowiednio art. 15b ust. 7 updop).

Nowe przepisy dotyczyć więc będą także tych podatników, którzy amortyzują środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne nabyte w latach poprzednich, jeśli za nie dotychczas nie zapłacili.

Przykład

30 listopada 2012 r. podatnik nabył na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej budynek magazynowy. Strony umówiły się, że zapłata nastąpi do dnia 19 stycznia 2013 r. (50 dniowy termin płatności). Budynek został wprowadzony do ewidencji w miesiącu nabycia, a od grudnia 2012 r. rozpoczęła się jego amortyzacja. Podatnik dokonuje odpisów w okresach miesięcznych.

Odpis amortyzacyjny za styczeń 2013 r., podatnik będzie mógł wprawdzie zaliczyć do kosztów podatkowych tego miesiąca (np. pod datą 31 stycznia), jeżeli jednak zapłata ceny zakupu nieruchomości nie nastąpi do 18 lutego 2013 r. (czyli do 30 dnia od daty upływu terminu płatności), konieczna będzie korekta kosztu.

Odpis amortyzacyjny za grudzień pozostanie w kosztach niezależnie od terminu dokonania zapłaty, ponieważ odpis ten został ujęty w kosztach uzyskania przychodów w 2012 r., tj. przed wejściem w życie nowych regulacji.

Przepis art. 24d ust. 9 updof oraz art. 15b ust. 9 updop stanowią, że: "Przepisy ust. 1-8 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy zobowiązanie zostało zapłacone w części".

Przykład

Podatnik zakupił 19 listopada 2012 r. program komputerowy obsługujący linię technologiczną, za kwotę 20.000 zł. Pogram został przyjęty do używania w następnym miesiącu. Termin płatności określony na fakturze zakupu wynosił 7 dni. W tym terminie podatnik uiścił jednak tylko połowę ceny. Druga połowa ceny została zapłacona 28 lutego 2013 r.

Do kosztów podatkowych stycznia 2013 r. podatnik powinien zaliczyć połowę wartości odpisu amortyzacyjnego.

Wyłączona z kosztów uzyskania przychodów część odpisu będzie mogła być zaliczona do kosztów podatkowych dopiero w miesiącu uregulowania pozostałej części ceny.

To proste przykłady ilustrujące zastosowanie nowych przepisów. W praktyce większe trudności sprawi podatnikom rozliczanie w kosztach odpisów amortyzacyjnych, gdy zgodnie z umową płatność za środek trwały rozłożona będzie w czasie. Warto podkreślić, że trudność w rozliczeniu odpisów amortyzacyjnych pojawi się nawet wtedy, gdy nie dojdzie do zwłoki podatnika w uiszczaniu kolejnych rat płatności.

Analizując ministerialne wyjaśnienie, zauważyliśmy, że zabrakło w nim przykładu, w którym podatnik wprowadzający środek trwały do ewidencji w warunkach określonych w art. 24d ust. 7 updof i art. 15b ust. 7 updop ustaliłby termin płatności za fakturę dłuższy niż 60 dni. Dlatego zwróciliśmy się z prośbą do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie sposobu zastosowania powołanego przepisu w takim przypadku.

W udzielonej nam odpowiedzi resort finansów wyjaśnił: "Jeżeli (...) termin płatności będzie dłuższy niż 60 dni i będzie upływał po rozpoczęciu amortyzacji, wówczas podatnik ma obowiązek dokonania korekty kosztów, jeżeli nie ureguluje zobowiązania w terminie 90 dni od dnia zaliczenia do kosztów odpisu amortyzacyjnego, na podstawie art. 24d ust. 6 w związku z ust. 2 ustawy PIT oraz art. 15b ust. 6 w związku z ust. 2 ustawy CIT".


3. Koszty bezpośrednio związane z przychodami

Zasadą jest, że koszty bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięto odpowiadające tym kosztom przychody. Dotyczy to nie tylko kosztów poniesionych w roku osiągnięcia przychodów, ale także kosztów poniesionych w latach poprzedzających ten rok. Zasada ta odnosi się do kosztów bezpośrednich poniesionych również po zakończeniu roku podatkowego (z uwzględnieniem ograniczenia czasowego wynikającego z art. 22 ust. 5a i 5b updof i odpowiednio art. 15 ust. 4b i 4c updop).

Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe rozliczają koszty bezpośrednio związane z przychodami w dacie wystąpienia odpowiadających im przychodów, skutkiem czego koszt może zostać potrącony po upływie terminu płatności.

Do takiej m.in. sytuacji odnosi się art. 24d ust. 8 updof. Przepis ten stanowi: "Jeżeli zgodnie z art. 22 zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z dokumentów, o których mowa w ust. 1, nastąpi po upływie terminu określonego w ust. 1 lub 2, to zaliczenie tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów następuje z uwzględnieniem art. 22, z tym że nie wcześniej niż w miesiącu jej uregulowania".

Analogiczną treść zawiera art. 15b ust. 8 updop, z tym że znajduje się w nim odwołanie do art. 15 updop.

Przykład

W dniu 10 stycznia 2013 r. podatnik zakupił z zamiarem odsprzedaży używany samochód ciężarowy za cenę 38.000 zł, ustalając ze zbywcą termin zapłaty na 31 marca 2013 r. (80 dni). Termin ten minął bezskutecznie, a zobowiązanie uiszczone zostało dopiero 6 maja 2013 r. Jednocześnie w dniu 2 kwietnia 2013 r. podatnik zbył pojazd, uzyskując przychód ze sprzedaży w kwocie 41.000 zł.

Brak zapłaty na rzecz dostawcy sprawia, że podatnik nie może rozliczyć kosztu nabycia samochodu w dacie jego sprzedaży. Rozliczenie tego kosztu w rachunku podatkowym nastąpi dopiero w maju, czyli w miesiącu uiszczenia zobowiązania.


Od redakcji

W niniejszym opracowaniu wskazaliśmy tylko nieliczne wątpliwości związane z wprowadzeniem nowych przepisów. Kwestie dotyczące omawianego zagadnienia będą sukcesywnie omawiane na łamach naszego czasopisma.

W bieżącym numerze Przeglądu Podatku Dochodowego poruszamy je również na str. 38 w artykule pt. "Zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów w podatkowej księdze w związku z niezapłaconymi zobowiązaniami" oraz na str. 60 - "Czy podmioty powiązane stosują przepisy regulujące korektę kosztów?".

Natomiast w jednym z następnych numerów naszego czasopisma opublikujemy artykuł, w którym wyjaśnimy czy zatrzymanie przez firmę części wypłacanej należności za usługę tytułem zabezpieczenia należytego wykonania przez podwykonawcę umowy skutkuje koniecznością dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów.

 

www.PodatekDochodowy.pl - Aktualności:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
5
6
7
8
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rozliczanie podatku dochodowego, podatku VAT oraz innych podatków i opłat
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.