Przegląd Podatku Dochodowego nr 12 (396) z dnia 20.06.2015
Dopuszczalność kosztowego rozliczania spotkań biznesowych
Koszty usług gastronomicznych mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, gdy wyłącznym celem poniesienia tego rodzaju wydatków jest odbycie spotkania biznesowego. |
Tak wynika z wyroku NSA z 2 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 483/13.
Wnioskując o wydanie interpretacji przepisów podatkowych, spółka akcyjna wyjaśniła, że ponosi wydatki na zakup usług gastronomicznych w trakcie spotkań biznesowych w restauracjach. Spotkania nie mają charakteru wystawnego, a celem ich organizacji jest pozyskiwanie nowych kontrahentów oraz utrzymanie relacji z dotychczasowymi kontrahentami i partnerami biznesowymi. W trakcie tych spotkań omawiane są kwestie biznesowe związane z działalnością partnerów handlowych oraz wypracowywane są nowe rozwiązania handlowe i produktowe. Spółka uznała, że w tych okolicznościach wydatki na zakup usług gastronomicznych może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop, gdyż spełniają przesłanki określone w tym przepisie, a w szczególności nie stanowią kosztów reprezentacji podlegających wykluczeniu z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem spółki, uznając, że wydatki na usługi gastronomiczne ponoszone podczas spotkań w restauracjach z potencjalnymi i dotychczasowymi kontrahentami oraz partnerami biznesowymi, noszą znamiona reprezentacji.
Stanowisko organu podatkowego potwierdził sąd pierwszej instancji. Argumentował, że reprezentacją są wszelkie działania, u podłoża których leży ułatwianie nawiązywania i podtrzymywania kontaktów handlowych, także poprzez budowanie osobistych relacji i których zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy jako godnego zaufania partnera biznesowego. Za takie działania uznał spotkania biznesowe w restauracji, stwierdzając, że ponoszenie wydatków na usługi gastronomiczne nie jest konieczne dla ustalania warunków transakcji handlowych, zasad współpracy gospodarczej czy też negocjowania, zawierania i podpisywania umów obrotu gospodarczego.
NSA uchylił zaskarżony wyrok sądu pierwszej instancji, uznając go za merytorycznie błędny. Sąd kasacyjny potwierdził, że "reprezentacja" w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop oznacza działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów, a kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności jest bez znaczenia. Podkreślił jednak, że dokonując oceny kwalifikacji wydatków, należy brać pod uwagę realia prowadzenia działalności gospodarczej oraz przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. W okolicznościach analizowanej sprawy wątpliwości Sądu kasacyjnego nie budziło, że wyłącznym, zasadniczym i głównym celem wydatków ponoszonych przez spółkę na zakup usług gastronomicznych jest odbycie spotkania związanego ze współpracą prowadzoną w ramach działalności gospodarczej. Należało zatem uznać, że wydatki te mieszczą się w kategorii wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodów.
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|