Serwis Podatkowy nr 2 (230) z dnia 10.02.2015
Wydatki ponoszone na usługi gastronomiczne i artykuły spożywcze mogą być kosztem podatkowym
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 grudnia 2014 r., nr IBPBI/2/423-1355/14/SD; zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Finansów)
"(…) Czy wydatki na usługi gastronomiczne i na artykuły spożywcze nabywane przez Spółkę podczas szkoleń organizowanych dla pracowników mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (…)?
(…) Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka organizuje szkolenia prowadzone przez firmę zewnętrzną poza siedzibą Spółki, np. w restauracji, mające na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników, które są ściśle związane z wykonywanym zawodem i zakresem obowiązków. Firmy szkoleniowe prowadzące szkolenie nie uwzględniają w cenie szkolenia (w wystawionej fakturze) wartości posiłku. Spółka otrzymuje odrębną fakturę za usługi gastronomiczne podczas szkolenia dla pracowników przez firmę zewnętrzną. Spółka organizuje również dla pracowników (np. dyrektorów) szkolenia w swojej siedzibie. One również mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników, które są ściśle związane z wykonywanym zawodem i zakresem obowiązków.
Ocena prawna wskazanych wydatków wymaga uwzględnienia unormowań art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Należy zauważyć, że za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT uznaje się te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami danych spotkań. Przy czym pod pojęciem "reprezentacji" należy rozumieć działania skierowane na zewnątrz; nie dotyczą one zatem pracowników firmy.
Ponadto, zauważyć należy, że kosztami podatkowymi są m.in. tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie; do ww. kosztów zalicza się również wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników (kształcenie lub dokształcanie pracowników, np. poprzez szkolenia pracownicze).
Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, stwierdzić należy, że wydatki na zakup artykułów spożywczych i usług gastronomicznych nabywanych przez Spółkę w związku z organizowanymi szkoleniami dla pracowników, których celem jest podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych, jako wydatki spełniające przesłanki zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy CIT i niewymienione w tzw. negatywnym katalogu kosztów, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów (podkreśl. red.). (…)"
* * *
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 grudnia 2014 r., nr IBPBI/2/423-1354/14/SD; zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Finansów)
"(…) Czy wydatki na artykuły spożywcze i usługi gastronomiczne nabywane przez Spółkę dla zaproszonych osób, tj. promotorów, przedstawicieli handlowych, odbiorców handlowych, podczas szkoleń produktowych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (…)?
(…) Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka organizuje w swojej siedzibie szkolenia produktowe dedykowane dla promotorów, przedstawicieli handlowych, odbiorców handlowych. W szkoleniach tych biorą udział potencjalni kontrahenci zainteresowani jej ofertą. W trakcie takich szkoleń prezentowane są produkty, towary, ich właściwości, technologie, a także oferowane usługi. Celem organizowanych przez Spółkę szkoleń jest przekazywanie i pozyskiwanie wiedzy dotyczącej dystrybuowanych przez nią produktów. Na potrzeby organizacji szkoleń Spółka nabywa usługi kateringowe - w celu zapewnienia poczęstunku dla uczestników szkoleń.
(…) należy zauważyć, że za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT, uznaje się te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami danych spotkań.
Ponadto, wskazanie w ww. przepisie jako przykładowych kosztów reprezentacji wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Kwalifikacja każdego przypadku powinna być odrębna, pod kątem warunków i okoliczności uzasadniających poniesienie takich wydatków.
Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup obiadu lub innego posiłku, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny (podkreśl. red.).
(…) Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy, należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To, co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację, do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej.
Odnosząc powołane uregulowania prawne do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, należy stwierdzić, że ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją szkoleń produktowych wydatki na artykuły spożywcze i usługi gastronomiczne nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT. Wydatki te - jak twierdzi Spółka - ponoszone są bowiem w celu przekazywania wiedzy dotyczącej dystrybuowanych produktów, w tym m.in. przekazywanie zaawansowanej, specjalistycznej wiedzy związanej z oferowanymi przez Spółkę produktami, informowanie o nowościach asortymentowych Spółki. Zatem celem tych szkoleń nie jest stworzenie dobrego wizerunku firmy Wnioskodawcy czy też wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.
W konsekwencji, stwierdzić należy, że opisane we wniosku wydatki spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy CIT - są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów - i tym samym mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (podkreśl. red.). (…)"
* * *
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 grudnia 2014 r., nr IBPBI/2/423-1342/14/MS; zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Finansów)
"(…) Z (…) opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z prowadzoną działalnością produkcyjną oraz handlową Spółka zatrudnia pracowników na różnego rodzaju stanowiskach pracy. Aktualnie celem poprawy warunków pracy oraz atmosfery w pracy, jak też celem wypełnienia norm wynikających z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, Spółka zamierza dokonywać zakupu jabłek, soków w kartonach oraz wody w dystrybutorach. Soki i woda będą również dostępne dla klientów i kontrahentów Spółki.
Wątpliwości Spółki budzi możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup jabłek oraz soków dla pracowników Spółki.
Odnosząc powyższe do analizowanej sprawy, należy stwierdzić, że ponoszone przez Spółkę wydatki dotyczące zakupu jabłek oraz soków z przeznaczeniem dla pracowników są przejawem i wyrazem starań Spółki o stan zdrowia, kondycji fizycznej i samopoczucia jej pracowników, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się do poprawy atmosfery pracy i w konsekwencji do zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez Spółkę przychody (podkreśl. red.).
Reasumując, wydatki poniesione na zakup jabłek oraz soków udostępnianych pracownikom spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop - zostaną poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów; tym samym Wnioskodawca będzie mógł je zaliczać w ciężar kosztów uzyskania przychodów. (…)"
* * *
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 28 listopada 2014 r., nr IPTPB3/423-307/14-2/KC; zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Finansów)
"(…) Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że prowadzi on działalność budowlaną. Spółka zajmuje się realizacją inwestycji budowlanych w systemie Generalnego Wykonawcy na terenie całej Polski. Spółka posiada swoją siedzibę w (…), gdzie zatrudnia pracowników wykonujących typowe czynności biurowe oraz księgowe. Ponadto, Spółka zatrudnia również kierowników budowy pracujących poza biurem. Wszyscy opisani pracownicy są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Zarówno kierownicy budowy, jak i pracownicy biura w trakcie pracy korzystają z wody, kawy, herbaty, cukru, soków do herbaty, mleka oraz ciastek. Wymienione artykuły spożywcze są także wykorzystywane przez pracowników biura jako poczęstunek na spotkaniach biznesowych z kontrahentami oraz przedstawicielami instytucji finansowych w siedzibie Spółki, podczas których omawiane są istotne kwestie związane z prowadzoną działalnością. Ponadto, Spółka w ramach prowadzonej działalności organizuje poza biurem Spółki narady koordynacyjne i spotkania z inwestorami, podczas których ponosi wydatki na poczęstunek w postaci wody, kawy, herbaty, cukru, soków do herbaty, mleka oraz ciastek. Są to służbowe spotkania w celu określenia stopnia zaawansowania robót, omówienia spraw dotyczących zamówień materiałów do budowy inwestycji oraz wystawienia i zatwierdzenia protokołu przerobowego, na podstawie którego wystawiana jest faktura sprzedaży robót budowlanych za dany miesiąc, które to roboty stanowią dla Spółki źródło utrzymania. Wszystkie narady koordynacyjne oraz spotkania z inwestorami odbywają się w biurze budowy, w zależności od miejsca realizacji inwestycji. Spółka wzięła w leasing operacyjny kontenery biurowe, które wykorzystywane są w działalności jako biura budowy. Ich lokalizacja zależy od miejsca budowy, gdyż są one dostarczane na plac budowy dla kierownictwa budowy (pracowników Spółki), w celu zarządzania budową oraz koordynowania prac na budowie. Kontenery urządzone są na biura umożliwiające wykonywanie prac biurowych, są umeblowane (biurka, krzesła, stół) i wyposażone w sprzęty biurowe (komputery, drukarki, skaner). Posiadają również salę, w której odbywają się spotkania zarówno samych pracowników w celu ustaleń dotyczących budowy, jak i narady z inwestorem. W przypadku spotkań z inwestorem (z którym obecnie współpracuje Spółka) oraz z potencjalnymi klientami (innymi inwestorami, z którymi Spółka chce współpracować) w celu pozyskania kontraktu, zmniejszenia kosztów, wynegocjowania cen, wydatki na zakup takich artykułów jak: kawa, ciastka, sok do herbaty służą podkreśleniu wizerunku Spółki, wydajności spotkania oraz świadczą o profesjonalnym podejściu do przyszłej współpracy i zadbaniu o klienta. Każda faktura dokumentująca zakup przedmiotowych artykułów spożywczych jest wystawiana na Wnioskodawcę. Wszystkie zakupy artykułów spożywczych wskazanych we wniosku dokonywane są wyłącznie na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej Spółki, zatem wszystkie nabywane towary służą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Wątpliwość Wnioskodawcy budzi możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów - na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - wydatków poniesionych na zakup artykułów spożywczych udostępnianych na spotkaniach służbowych w siedzibie firmy.
Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić, że wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup wody, kawy, herbaty, cukru, soków do herbaty, mleka oraz ciastek, które są wykorzystywane przez pracowników biura jako poczęstunek na spotkaniach biznesowych z kontrahentami oraz przedstawicielami instytucji finansowych w siedzibie Spółki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (podkreśl. red.). (…)"
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|