Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 34 (933) z dnia 1.12.2016
Wydatki na drobny poczęstunek dla kontrahentów
Spółka z o.o. zaprasza swoich kontrahentów na spotkania biznesowe, w trakcie których omawiane są warunki dalszej współpracy. W sytuacji, gdy spotkania odbywają się w restauracjach, spółka ponosi wydatki na zakup lunchu czy obiadu. Czy wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów w spółce?
Zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych, wydatki na drobny poczęstunek dla kontrahentów, serwowany w trakcie spotkań, podczas których omawiane są sprawy biznesowe, generalnie stanowią koszty uzyskania przychodów. |
Przez dłuższy czas toczył się spór o to, czy wydatki ponoszone na spotkania z kontrahentami, odbywające się poza siedzibą firmy (w restauracji/kawiarni), stanowią koszty podatkowe, czy też są to wyłączone z tych kosztów wydatki na reprezentację.
Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. |
Przypomnijmy, że Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25 listopada 2013 r., nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521 uznał, że za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie ww. przepisu należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań. Nie podlegają natomiast wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie ww. przepisu ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami (inwestorami, wykonawcami, itp.), dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej. Bez znaczenia przy tym jest miejsce podawania tych posiłków/napojów: w siedzibie podatnika, czy też poza nią.
Taki pogląd jest obecnie prezentowany również przez organy podatkowe, np. przez Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej z 20 października 2016 r., nr DD6.8221.29.2016.MNX.
W pytaniu wskazano, że celem spotkania biznesowego (w restauracji) było omówienie warunków dalszej współpracy z kontrahentem, a nie kreowanie wizerunku spółki. W tej sytuacji nie ma przeszkód, aby spółka ujęła w kosztach uzyskania przychodów wydatki poniesione na lunch/obiad podawany podczas tego spotkania.
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|