Przegląd Podatku Dochodowego nr 2 (410) z dnia 20.01.2016
Upominki bez logo wydawane kontrahentom w okresie świątecznym
Kontrahentom, którzy w grudniu dokonywali zakupu w naszej hurtowni, wręczaliśmy upominki, na które składały się kalendarze oraz kawa i słodycze niebędące przedmiotem obrotu w ramach naszej działalności. Wartość takiego upominku nie przekraczała 50 zł. Czy postąpiliśmy prawidłowo, ujmując do kosztów podatkowych wydatki na zakup tych upominków, w sytuacji gdy nie były one opatrzone logo naszej firmy?
Nie. Nawet drobne upominki dla kontrahentów są uznawane za koszty reprezentacji objęte wykluczeniem z kosztów podatkowych, w przypadku gdy nie są opatrzone logo wręczającego. |
Uwzględniając regulacje art. 22 ust. 1 updof oraz art. 15 updop, podatnicy mogą w rachunku podatkowym ujmować jako koszty uzyskania przychodów koszty, które zostały przez nich poniesione w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a jednocześnie nie zostały wymienione w art. 23 updof oraz art. 16 ust. 1 updop, zawierającym katalog wydatków wykluczonych z kosztów podatkowych.
Na mocy art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, kosztów uzyskania przychodów nie stanowią wydatki na reprezentację, a w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym napojów alkoholowych. Samo pojęcie reprezentacji nie jest zdefiniowane na potrzeby ustawy podatkowej. Pod wpływem orzecznictwa i interpretacji organów podatkowych upowszechniło się jednak stanowisko, zgodnie z którym wydatkami na reprezentację, objętymi przedmiotowym wyłączeniem, są wydatki ponoszone w związku z działaniami podejmowanymi w celu budowania prestiżu oraz tworzenia pozytywnego wizerunku firmy. Tak oceniane są również m.in. wydatki na zakup upominków nawet o niskiej wartości, gdy nie są one opatrzone firmowym logo wręczającego. W takim przypadku istotną trudność stanowi wykazanie, że upominki służą celom innym niż reprezentacyjne, skoro nie są nośnikiem informacji o firmie i nie stanowią materiałów reklamowych.
Tym samym w opisanej sytuacji zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów nieopatrzonych firmowym logo podatnika upominków wręczanych kontrahentom może zostać zakwestionowane.
www.PodatekDochodowy.pl - Reprezentacja i reklama:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ReprezentacjaiReklama.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|