Przegląd Podatku Dochodowego nr 16 (376) z dnia 20.08.2014
Umowa zlecenia pomiędzy osobami prywatnymi lub zawarta z przedsiębiorcą poza jego działalnością gospodarczą
Umowa zlecenia to jeden z najczęściej wykorzystywanych kontraktów w obrocie gospodarczym.
W myśl art. 734 § 1Kodeksu cywilnego, przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
Zazwyczaj umowa zlecenia zawierana jest pomiędzy przedsiębiorcami w ramach działalności gospodarczej albo pomiędzy przedsiębiorcami a osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, które w tej relacji występują jako zleceniobiorcy. Zdarzają się jednak wyjątki.
1. Zlecenie jako tytuł do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego
Ogólnie rzecz ujmując, jeśli zleceniobiorca nie ma innych tytułów do objęcia ubezpieczeniami społecznymi, wykonywanie umowy zlecenia wiąże się z obowiązkowym objęciem ubezpieczeniami emerytalnym, rentowymi i wypadkowym. Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne.
Zleceniobiorca podlega też obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Zwróć uwagę! Obowiązek ubezpieczeń nie dotyczy zleceniobiorców będących uczniami gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych lub studentami, do ukończenia 26 lat. |
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, co do zasady, stanowi przychód zleceniobiorcy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w umowie zlecenia odpłatność za jej wykonywanie określono kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie. Podstawą wymiaru składki zdrowotnej jest ten sam przychód, lecz pomniejszony o składki na ubezpieczenia społeczne, w części finansowanej przez zleceniobiorcę.
Składka emerytalna wynosi łącznie 19,52% podstawy wymiaru, a zleceniodawca i zleceniobiorca finansują ją po połowie z własnych środków. Składkę rentową zleceniodawca finansuje w wysokości 6,5% podstawy wymiaru, a zleceniobiorca - 1,5% podstawy wymiaru. Składkę wypadkową płaci w całości z własnych środków zleceniodawca. Jest ona zróżnicowana i wynosi od 0,40% do 8,12% podstawy wymiaru; płatnik składek niepodlegający wpisowi do rejestru REGON finansuje ją w wysokości 1,93% podstawy wymiaru.
Składka na ubezpieczenie zdrowotne finansowana jest z kolei w całości, tj. w wysokości 9% podstawy wymiaru, przez zleceniobiorcę, przy czym część tej składki (7,75% podstawy wymiaru) odliczana jest od podatku dochodowego.
Obowiązkiem płatnika składek jest zgłoszenie w ZUS zleceniobiorcy podlegającego obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Pojawia się wobec tego wątpliwość, czy powinność ta ciąży także na osobie fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, a występującej w charakterze zleceniodawcy w stosunku do innej osoby fizycznej?
Zgodnie z art. 4 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 ze zm.), płatnikiem składek jest pracodawca - w stosunku do pracowników i osób odbywających służbę zastępczą oraz jednostka organizacyjna lub osoba fizyczna pozostająca z inną osobą fizyczną w stosunku prawnym uzasadniającym objęcie tej osoby ubezpieczeniami społecznymi.
Zwróć uwagę! Zleceniodawca jest płatnikiem składek ZUS z tytułu zawartej umowy zlecenia, nawet jeśli nie prowadzi działalności gospodarczej. |
Konieczność wypełniania tego obowiązku i ponoszenia ciężarów związanych z finansowaniem składek ZUS stanowi poważną barierę w nawiązywaniu stosunków cywilnoprawnych opartych na umowie zlecenia przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami.
W tym miejscu warto przypomnieć, że problem ten przynajmniej częściowo rozwiązuje ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1457). Przepisy rozdziału 6 tej ustawy przewidują bowiem finansowanie przez ZUS składek emerytalnych, rentowych i wypadkowych, a także składki na ubezpieczenie zdrowotne, jeżeli osoby fizyczne zatrudnią - na podstawie tzw. umowy uaktywniającej (będącej formą umowy zlecenia) opiekunkę do dziecka (nianię).
2. Opodatkowanie umowy zlecenia zawartej między osobami prywatnymi
W sytuacji, gdy umowa zlecenia jest zawarta pomiędzy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, profity uzyskiwane przez zleceniobiorcę należą do jednego z dwóch źródeł przychodów:
- z działalności wykonywanej osobiście - jeśli przychody uzyskiwane są wyłącznie od właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora, jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością (art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz art. 13 pkt 8 lit. b updof),
- z innych źródeł - w pozostałych przypadkach (art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 updof).
Zwróć uwagę! Niezależnie od tego, do którego z wymienionych źródeł przychodów zaliczać się będzie wynagrodzenie wypłacane zleceniobiorcy, na zleceniodawcy nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego. |
Zleceniodawca niebędący przedsiębiorcą nie jest w wymienionych przypadkach zobligowany do pobierania i odprowadzania do urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy (podatku) ani do składania deklaracji lub informacji podatkowych dotyczących wykonywanej umowy.
Zwróć uwagę! Obowiązek opodatkowania przychodów z umowy zlecenia zawartej między osobami prywatnymi spoczywa na zleceniobiorcy. |
W przypadku uzyskania przez zleceniobiorcę przychodów z innych źródeł może on:
1) wykazać przychody osiągnięte z tytułu omawianej umowy dopiero w zeznaniu rocznym (PIT-36) i opodatkować je wraz z pozostałymi przychodami, do których ma zastosowanie skala podatkowa albo
2) rozliczać podatek stopniowo, wpłacając miesięczne zaliczki.
Należy podkreślić, że możliwość wyboru drugiej z przedstawionych opcji wynika z art. 44 ust. 1c updof i dotyczy tych zleceniobiorców, których wynagrodzenie kwalifikowane jest do przychodów z innych źródeł.
Decydując się na opłacanie pierwszej zaliczki miesięcznej, należy się liczyć z istotnym ograniczeniem, polegającym na niemożności zmiany tej formy rozliczania się z fiskusem. Podatnik obowiązany jest bowiem do wpłacania kolejnych zaliczek od dochodów uzyskanych w następnych miesiącach aż do końca danego roku podatkowego.
Zwróć uwagę! Zleceniobiorca, który zdecydował o opłacaniu w ciągu roku zaliczek od dochodów z umowy zlecenia kwalifikowanych do przychodów z innych źródeł, powinien konsekwentnie stosować ten sposób rozliczenia do końca danego roku podatkowego. Ewentualna zmiana może nastąpić dopiero w roku następnym. |
W celu obliczenia zaliczki na podatek, należy ustalić dochód, czyli pomniejszyć uzyskany w danym miesiącu przychód z tytułu umowy zlecenia o koszty jego uzyskania. Koszty te wynoszą 20% przychodu, pomniejszonego o potrącone przez płatnika lub opłacone przez podatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód (art. 22 ust. 9 pkt 6 updof).
Zwróć uwagę! Jeśli zleceniobiorca potrafi udowodnić, że poniósł koszty uzyskania wyższe niż wynikające z ustawowo przewidzianej normy procentowej, może - ale dopiero w zeznaniu rocznym - przyjąć je w wysokości faktycznie poniesionej. |
Do ustalonego w ten sposób dochodu stosuje się najniższą stawkę podatkową określoną w skali podatkowej, czyli w 2014 r. - 18%. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może zastosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali podatkowej, tj. 32%.
Zaliczkę na podatek należy następnie pomniejszyć o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej w danym miesiącu ze środków podatnika. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.
Zaliczki miesięczne należy wpłacać na rachunek bankowy urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskano dochód, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego, tj. do 30 kwietnia następnego roku.
W odróżnieniu od zleceniobiorców uzyskujących przychody z tzw. innych źródeł, zleceniobiorcy, których wynagrodzenie zaliczone zostało do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. b updof, nie mają wyboru w zakresie formy rozliczeń z fiskusem.
Zwróć uwagę! Od przychodów uzyskiwanych wyłącznie od właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora, w sytuacji gdy wymienione osoby nie prowadzą działalności gospodarczej, a zleceniobiorca wykonuje swoje usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością, należy bezwzględnie opłacać w ciągu roku zaliczki na podatek. |
Obowiązek rozliczania się w formie zaliczek wynika z art. 44 ust. 1a pkt 3 i ust. 3a updof.
Zaliczki miesięczne należy wpłacać na rachunek bankowy urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskano dochód z wymienionej umowy zlecenia, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego, tj. do 30 kwietnia następnego roku.
Za dochód uważa się uzyskane przez zleceniobiorcę w ciągu miesiąca przychody, po odliczeniu:
- kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20% przychodu, pomniejszonego o potrącone przez płatnika lub opłacone przez podatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód oraz
- zapłaconych w danym miesiącu składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a updof.
Przy obliczaniu zaliczki na podatek zleceniobiorca może zastosować 18% lub wyższą (32%) stawkę podatku.
Zaliczkę zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej w danym miesiącu ze środków zleceniobiorcy. Również w tym przypadku, odliczenie to nie może przekraczać 7,75% podstawy wymiaru tej składki.
Dla porządku należy dodać, że opłacanie w trakcie roku zaliczek na podatek nie zwalnia zleceniobiorcy z obowiązku ich rozliczenia w zeznaniu podatkowym.
3. Zlecenie pokrywające się z przedmiotem działalności gospodarczej, lecz wykonywane poza działalnością
Szczególna sytuacja, z punktu widzenia konieczności ustalenia właściwego źródła przychodów oraz ewentualnych obowiązków zleceniodawcy jako płatnika, powstaje wówczas, gdy podatnik będący przedsiębiorcą zawiera umowę zlecenia, której zakres pokrywa się z przedmiotem prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, a z treści tej umowy nie wynika, żeby była ona zawarta w ramach owej działalności.
W myśl art. 13 pkt 8 updof, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
- osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
- właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Organy podatkowe uważają za możliwe osiąganie przez przedsiębiorcę przychodów z działalności wykonywanej osobiście, w sytuacji gdy umowa zlecenia (lub o dzieło) odpowiada wprawdzie przedmiotowo zakresowi działalności gospodarczej, lecz zawarta i wykonywana jest poza jej ramami (por. interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 sierpnia 2011 r., nr IPPB1/415-467/11-3/KS oraz z 14 listopada 2013 r., nr IPPB1/415-984/13-2/KS, a także interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 26 lutego 2014 r., nr IPTPB1/415-7/14-2/DS).
Zwróć uwagę! Jeśli umowa zlecenia, o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a updof nie została zawarta przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to przychody osiągane z tego tytułu, o ile zleceniodawcą jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna (jej jednostka organizacyjna) lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście. |
Dla takiej kwalifikacji przychodów istotna jest treść umowy, wskazująca na wolę jej zawarcia poza działalnością gospodarczą. Fiskus respektuje omawiane umowy zlecenia uważając, że strony - kierując się cywilistyczną zasadą swobody kontraktowania - mogą ułożyć stosunek prawny wg swojego uznania. Zwraca ponadto uwagę, że przepisy podatkowe nie formułują zakazu wykonywania w ramach działalności wykonywanej osobiście tych samych czynności, które są przedmiotem działalności gospodarczej.
www.PodatekDochodowy.pl - Opodatkowanie umów:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.UmowyCywilnoprawne.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Podatek dochodowy
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|